- Korte historier

Krydstogtskibe: – Vi kan blive nødt til at stoppe det her

Author profile

Sådan lyder det fra Per Clausen, byrådsmedlem i Aalborg for EL og medlem af bestyrelsen i Aalborg Havn, når han vurderer de miljømæssige konsekvenser af krydstogtskibene i Aalborg Havn. I sidste uge beskrev netavisnord i artiklen ”Krydstogtskibe – velsignelse eller forbandelse” de miljømæssige og økonomiske konsekvenser af krydstogtturismen specielt i Aalborg.

Om de miljømæssige konsekvenser siger Per Clausen:
– Der er ingen tvivl om, at forureningen fra skibene er massiv, og at det skaber et stort problem for især de mennesker, som bor tæt på anløbskajen i Aalborg.
– Hvad kan man gøre ved problemet?
– Det bedste ville være, hvis der bliver taget et initiativ på nationalt plan, hvor der bliver stillet nogle nationale krav til de skibe, som anløber krydstogthavne.
– Men hvad, hvis der ikke kommer et nationalt initiativ?
– Hvis der ikke tegner sig en løsning på skibenes forureningsproblem indenfor den næste 3-6 måneder, bliver vi efter min mening nødt til at stoppe det her. Så er det ikke det værd at have skibene til at lægge til kaj i Aalborg Havn.

Anløb ude i den østlige del af havnen
– Kunne man ikke lade skibene anløbe byen ude i den østlige del af havnen, så beboerne i centrum slipper for en hel del af forureningen?
– Jo, det er selvfølgelig en mulighed. Men så er der nogle, som siger, at det unikke og det attraktive ved skibenes besøg i Aalborg er, at anløbene netop sker i centrum af byen, og at rederierne vil fravælge byen, hvis det ikke længere er muligt.
Men hvis skibene fortsætter med at forurene, som de gør nu, kan vi ikke have dem til at ligge inde i centrum. Og slet ikke, når man tænker på, hvad vi i øvrigt gør for at skabe en så ren by som muligt.

Små økonomiske gevinster
Per Clausen vurderer også, at de økonomiske gevinster ved krydstogtturisterne både for byen og for Aalborg Havn er forsvindende små.
– Det ligger i krydstogtturismens natur, at man har betalt for alt ombord, så turisternes forbrug i byen er marginalt. Og når man vejer de – små – økonomiske gevinster op mod den forurening, som krydstogtskibene udsætter byens befolkning for, hænger det slet ikke sammen.

———————
Topfoto ©Bertil Mortensen

3
Skriv en kommentar til historien

avatar
Stig Jonstrup Pedersen
Læser
Stig Jonstrup Pedersen

Man kan snart ikke længere lægge til kaj i Frankrigs fjerdestørste krydstogtsskibshavn, der befinder sig i Cannes.

Byen har nemlig i sinde at forbyde de mest forurenende skibe for at højne luftkvaliteten, skriver Reuters. Det drejer sig specifikt om skibe, der har over 0,1 procent sulfur i deres brændstof.

– Det handler ikke om at være mod krydstogtskibe, men om at være imod forurening, siger byens borgmester, David Lisnard.

Ifølge ekspert i forurening Axel Friedrich bruger krydstogtskibe brændstof, der indeholder 2000 gange mere sulfur end almindelige diesel.

Diana Paarmanndet
Læser
Diana Paarmanndet

Danmark skal iflg. vores statsminister være et forbillede på klimaområdet! Så få dog lavet en landsdækkende insats mod forureningen. Det er jo muligt! Det koster….ja…og?

Erik Bisgaard
Læser
Erik Bisgaard

For nylig har nogle krydstogt selskaber overvejet at gå bort fra at anvende bunker olie som brændstof. Det er væsentligt mere forurenende end andet brændstof. Kunne det være en tanke, at kræve af skibe der anløber Aalborg, at de ikke må anvende bunker olie.

God artikel…endnu en gang.