Aalborg Teater. Foto Allan Toft<\/figcaption><\/figure>\nMadverden og teaterverden<\/strong> \nS\u00e5 galt g\u00e5r det trods alt ikke umiddelbart i teaterverdenen. Selv om der naturligvis er en sammenh\u00e6ng mellem billetindt\u00e6gterne og anmeldelserne, s\u00e5 sl\u00e5r d\u00e5rlige anmeldelser ikke n\u00f8dvendigvis igennem i teaterverdenen med samme kraft og \u00f8konomiske r\u00f8de tal p\u00e5 bundlinjen som i madverdenen. En enkelt d\u00e5rlig anmeldelse er ikke forskellen p\u00e5 liv eller d\u00f8d. Offentlige tilskud og abonnementsordninger bevirker, at indt\u00e6gtsgrundlaget aldrig helt forsvinder. Selv i en coronatid, hvor antallet af teaterg\u00e6ngere af sundhedsm\u00e6ssige \u00e5rsager er t\u00e6t p\u00e5 en halvering, overlever teateret.<\/p>\nProfessionelle foruds\u00e6tninger<\/strong> \nTil geng\u00e6ld m\u00e5 det v\u00e6re fagligt og mentalt nedsl\u00e5ende at blive s\u00e5 voldsomt kritiseret, som instrukt\u00f8r Hans Henriksen<\/em> og hans stab er blevet det i forbindelse med opf\u00f8relsen af Hedda Gabler. Hans Henriksens CV indikerer ellers, at de professionelle foruds\u00e6tninger for at begive sig i kast med et Ibsenstykke er til stede. Han er norsk, har en master i instruktion fra Skt. Petersborgs Statslige Teaterakademi og har iscenesat adskillige teaterforestillinger i b\u00e5de Norge og Danmark. Desuden er Hans Henriksen professor og har undervist og forsket i s\u00e5vel instruktion som skuespillerarbejde prim\u00e6rt p\u00e5 Kunsth\u00f6gskolan i Oslo, men ogs\u00e5 p\u00e5 Statens Scenekunstskole i K\u00f8benhavn.<\/p>\nDirekt\u00f8r og instrukt\u00f8r Hans Henriksen, Aalborg Teater. Foto Allan Toft<\/figcaption><\/figure>\nNegative anmeldelser p\u00e5virker, men g\u00e5r over<\/strong> \n– Hans Henriksen, hvordan p\u00e5virkes man som instrukt\u00f8r af negative anmeldelser? \n– Det er vigtigt for mig at understrege, at halvdelen af anmeldelserne p\u00e5 Hedda Gabler er meget positive. Forestillingen har f\u00e5et fra 1 til 6 stjerner, og publikumsanmeldelserne er ogs\u00e5 overvejende positive. De ligger p\u00e5 vores hjemmeside. Men det ville ikke v\u00e6re i overensstemmelse med sandheden at p\u00e5st\u00e5, at man er up\u00e5virket af negative anmeldelser. I situationen g\u00e5r det en p\u00e5, og man frygter, det p\u00e5virker salget. Men kritikerne er naturligvis i deres gode ret til at vurdere, som de vil. Kunstkritik er jo et subjektivt blik, som ogs\u00e5 kunsten er det. Det er bare vigtigt, at blikket og kunsten er kvalificeret. Min erfaring er, at efter nogen tid g\u00e5r dette med kritiker og premiere over med hensyn til p\u00e5virkning, og forestillingen finder sit eget liv.<\/em><\/p>\n– Hvordan kan dine skuespillere holde gejsten oppe aften efter aften, n\u00e5r de er blevet m\u00f8dt med en s\u00e5dan kritik? \n– De er professionelle. Nogen l\u00e6ser ikke anmeldelser, andre ikke f\u00f8r til sidst, n\u00e5r stykket er udspillet.<\/em><\/p>\nBollette N\u00f8rregaard Bang som Hedda Gabler. Foto Allan Toft.<\/figcaption><\/figure>\nIkke tradition for at svare p\u00e5 kritikken<\/strong> \nDer er ikke tradition for i dansk og europ\u00e6isk teater \u2013 og kulturliv, at kunstnere svarer p\u00e5 den kritik, deres v\u00e6rker evt. bliver udsat for. Og det er en tradition, som Hans Henriksen ogs\u00e5 er en del af: \n– Det er et meget sv\u00e6rt landskab at bev\u00e6ge sig i. Det kan ofte v\u00e6re sv\u00e6rt at forsvare egne valg, fordi det let kan ende med at blive en patetisk metadiskussion, hvor instrukt\u00f8ren kritiserer kritikerne. Samtidig er man som instrukt\u00f8r s\u00e5rbar. Man er ramt i sin professionelle og kunstneriske sj\u00e6l, og i den situation er man n\u00e6ppe n\u00f8gtern, men til dels i affekt, og det kommer der ikke noget godt ud af.<\/em> \n– D\u00e9r, hvor det virkelig g\u00f8r ondt, er, hvor kritikken bliver personlig, hvor man f\u00f8ler, at nogen g\u00e5r efter manden og ikke bolden. Da kan jeg f\u00f8le mig kr\u00e6nket og forfulgt, ja n\u00e6rmest mobbet. Den form for fors\u00f8g p\u00e5 karaktermord er det umuligt at svare p\u00e5 p\u00e5 en konstruktiv eller udviklende m\u00e5de. Foruds\u00e6tningen indbyder ikke til samtale, kun gensidig nedsabling. Der vinder janteloven.<\/em><\/p>\nDag Solstads kritik af kulturjournalistikken<\/strong> \n– I Norge har vi et enkelt eksempel p\u00e5 en kunstner, der er g\u00e5et til modangreb. Dag Solstad, forfatter, f\u00f8lte sig p\u00e5 et tidspunkt, hvor flere af hans sidste b\u00f8ger var blevet kritiseret, foranlediget til at forholde sig til kritikken. Hans synspunkt er, at det er g\u00e5et tilbage for kulturjournalistikken, der er blevet afprofessionaliseret og dermed f\u00e5r f\u00e6rre ressourcer og mindre plads i medierne. Og det afspejler sig i niveauet, som efter Solstads opfattelse er for lavt.<\/em><\/p>\nDanske teateranmeldere forholder sig ikke til intentionen med stykket<\/strong> \n– G\u00f8r det forhold sig ogs\u00e5 g\u00e6ldende i genren \u201ddanske teateranmeldelser\u201d? \n– Ja, det mener jeg. Kulturjournalistikken generelt har f\u00e5et vanskeligere k\u00e5r i Skandinavien. For 20-30 \u00e5r siden blev den forvaltet af anmeldere, som havde en faglig indsigt, og som ofte var uddannet i tilknytning til f.eks. teateret og fastansat i en redaktion. I dag er kulturjournalistikken nedskaleret og langt hen erstattet af journalister (eller bloggere) med en bred baggrund, men som mangler den dybere indsigt i f.eks. genren \u201dteateranmeldelser\u201d. Og som \u2013 p\u00e5 grund af den almindelig \u00f8konomiske smalhals i mediebranchen \u2013 ofte er ansat p\u00e5 freelancevilk\u00e5r. <\/em> \nDialogen mellem kunstneren og anmelderen har pga. dette \u00e6ndret sig noget. <\/em> \n– Jeg oplever, at jeg i st\u00f8rre grad bliver bed\u00f8mt p\u00e5 min evne til at indfri teateranmelderens forventninger<\/strong> til, hvad anmelderen mener, er godt teater, godt skuespil, eller hvad et v\u00e6rk eller en genre b\u00f8r v\u00e6re. <\/em> \nEn kvalificeret anmelder fors\u00f8ger at afl\u00e6se kunstnerens intention med et arbejde og med udgangspunkt i afl\u00e6sningen af denne intention forholde sig til v\u00e6rket. Hverken de gode eller de d\u00e5rlige anmeldelser af Hedda har fors\u00f8gt at formulere forestillingens intention eller greb og gennem dette formuleret en mening med eller holdning til v\u00e6rket. Alle skriver ud fra en emotionel oplevelse af, om de syntes oplevelsen var god eller d\u00e5rlig. De registrerer stemninger, atmosf\u00e6re og f\u00f8lelser, og det er ogs\u00e5 relevant, men det bliver p\u00e5 bekostning af den \u00f8vrige faglighed. I jagten p\u00e5 l\u00e6sere forfalder de ofte til et voldsomt ordvalg, som er tilpasset l\u00e6sernes forventninger, men som giver k\u00f8b p\u00e5 kvaliteten.<\/em><\/p>\nFra Hedda Gabler: Bolette N\u00f8rregaard Bang, Ferdinand Falsen Hiis, Marcus Gad Johansen og Martin Ringsmose. Foto Allan Toft<\/figcaption><\/figure>\nDirekt\u00f8rrollen og instrukt\u00f8rrollen<\/strong> \n– En del af den personlige kritik af dig g\u00e5r p\u00e5, at du m\u00e5ske burde hellige dig rollen som direkt\u00f8r og s\u00e5 overlade instrukt\u00f8rrollen til andre. \n– Tidligere var det s\u00e5dan p\u00e5 de fleste teatre, at direkt\u00f8r og instrukt\u00f8r var en organisk helhed. Direkt\u00f8ren skulle pr\u00e6ge teaterets profil med sin kunstneriske indstilling ved at p\u00e5tage sig ogs\u00e5 iscenes\u00e6tterarbejdet. <\/em> \nDet har forandret sig noget de sidste ti\u00e5r. I dag oplever man oftere en adskillelse mellem de to roller. Direkt\u00f8ren administrerer og tr\u00e6kker instrukt\u00f8rer udefra til den kunstneriske funktion. Og sat p\u00e5 begreb er det helt i overensstemmelse med New Public Management \u2013 tankegangen. <\/em> \nJeg er kritisk over for den m\u00e5de at forvalte et teater p\u00e5. Det kan v\u00e6re en uheldig udvikling. Det er sv\u00e6rt at skille de to roller ad, hvis man vil s\u00e6tte sit pr\u00e6g p\u00e5 et teater, s\u00e5ledes som jeg \u00f8nsker, og som der er en lang europ\u00e6isk tradition for. Man skal som direkt\u00f8r, om jeg s\u00e5 m\u00e5 sige, ogs\u00e5 have fingrene nede i dejen for hele tiden at minde sig selv om, hvad der driver v\u00e6rket \u2013 nemlig kunsten!<\/em> \n——————-<\/em>— \nTopfoto Allan Toft<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Med sin ops\u00e6tning af Ibsens, Hedda Gabler, er \u00c5lborg Teater og instrukt\u00f8ren Hans Henriksen l\u00f8bet ind i et sandt stormvejr af negative anmeldelser. Der er ikke tradition for, at instrukt\u00f8r og skuespillere tager til genm\u00e6le, n\u00e5r de bliver kritiseret, men Netavisnord har i dette interview givet instrukt\u00f8ren rum til at forholde sig mere generelt til […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":1396,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[4],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2020\/11\/Anmeldelser-1.-Hedda-Gabler.jpg?fit=1200%2C1200&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-mC","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1402"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1402"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1402\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1406,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1402\/revisions\/1406"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1396"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1402"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1402"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1402"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}