De fire gymnasiale retninger (STX, HHX, HTX og HF) har i \u00e5revis v\u00e6ret de unges foretrukne: ungdomsuddannelse \u2013 og lige s\u00e5 l\u00e6nge har det politiske system og interesseorganisationer opfordret de unge til i stigende grad at v\u00e6lge erhvervsuddannelserne (EUD) \u2013 uden held! Nu g\u00f8r SVM \u2013 regeringen et nyt fors\u00f8g og bakkes op af en kommission nedsat med det form\u00e5l at t\u00e6nke nyt inden for bl.a. ungdomsuddannelserne. I denne artikel unders\u00f8ges de nye tanker om fremtidens ungdomsuddannelser, og de kommenteres af nordjyske rektorer fra b\u00e5de STX og EUC Nord<\/strong><\/em>.<\/p>\n I \u00e5revis har det politiske system fors\u00f8gt at f\u00e5 flere unge til at v\u00e6lge en erhvervsuddannelse frem for gymnasiet. Men s\u00f8getallene har ligget nogenlunde stabilt: godt 7 ud af 10 unge v\u00e6lger gymnasiet, mens ca. 20 % v\u00e6lger en erhvervsuddannelse, jf. figur 1.<\/p>\n <\/p>\n Dertil kommer, at der sker frafald i processen, s\u00e5ledes at n\u00e6sten 45.000 unge hverken er i uddannelse eller job.<\/p>\n SVM\u2019s regeringsgrundlag: Styrkelse af erhvervsuddannelserne<\/strong> Videre i regeringsgrundlaget hedder det: <\/p>\n SVM \u2013 regeringen \u00f8nsker mao. en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne s\u00e5dan, at flere unge v\u00e6lger erhvervsskolerne frem for det (almene) gymnasium. Midlerne hertil er bl.a. at investere i erhvervsskolernes udstyr og sikre, at de rette l\u00e6rerkompetencer er til stede. Desuden vil regeringen overveje modeller for at stille nye krav til arbejdsgiverne om at oprette l\u00e6repladser. Endelig \u00f8nsker regeringen at sk\u00e6rpe adgangen til de gymnasiale uddannelser.<\/p>\n Reformforslag: En ny ungdomsuddannelse HPX<\/strong> Nye veje gennem uddannelsessystemet<\/strong> Rektor p\u00e5 EUC: Folkeskolebesparelser og upr\u00e6cis vejledning en del af forklaringen<\/strong> <\/p>\n Karsten Asmussen, rektor og vicedirekt\u00f8r EUC Nord. Kilde EUC Nord.<\/p>\n – Hvad betyder vejledningen i folkeskolen? Mangel p\u00e5 praktikpladser og et ungemilj\u00f8 er ikke hovedforklaringen<\/strong> – I Nina Smithkommissionen er det analysen, at n\u00e5r der er for f\u00e5, der v\u00e6lger en erhvervsuddannelse, s\u00e5 h\u00e6nger det bl.a. sammen med, at der ikke er noget ungemilj\u00f8 p\u00e5 de erhvervsfaglige uddannelser, og at man blander helt unge \u201dbenjaminer\u201d med voksne i tyverne? EUX kan m\u00e5ske det samme som HPX?<\/strong> Formanden for rektorerne: For mange g\u00e5r i gymnasiet<\/strong> Hans udmelding taler direkte ind i den aktuelle debat om, hvorvidt der g\u00e5r for mange i gymnasiet. Og selv om tallene taler deres tydelige sprog, og STX er den ungdomsuddannelse med den h\u00f8jeste fuldf\u00f8relsesprocent, s\u00e5 er der et lille mindretal, som ikke klarer sk\u00e6rene.<\/p>\n <\/p>\n Karakterkrav: 5 \u2013 uden undtagelser<\/strong> Et ultimativt karakterkrav p\u00e5 5 ved folkeskolens afgangseksamen g\u00f8r op med de nuv\u00e6rende undtagelser, der giver mulighed for optagelse, hvis man f\u00e5r 2 eller 3 i snit ved folkeskolens afgangseksamen og samtidig har f\u00e5et 5 i snit i sine standpunktskarakterer.<\/p>\n Dronninglundrektor: HPX en massakre p\u00e5 HF<\/strong> – Hvad vil det konkret betyde for Dronninglund Gymnasium? <\/p>\n Karakterkrav p\u00e5 5 kontraproduktivt og en katastrofe<\/strong> – Din egen interesseorganisation, Danske Gymnasier, har forsl\u00e5et et karakterkrav p\u00e5 5\u2026 Aalborghusrektor om karakterkrav p\u00e5 5: Skolens fortsatte eksistens er truet<\/strong> <\/p>\n 18 \u00e5rskravet til HF vil bidrage til at affolke skolen<\/strong> De fire gymnasiale retninger (STX, HHX, HTX og HF) har i \u00e5revis v\u00e6ret de unges foretrukne: ungdomsuddannelse \u2013 og lige s\u00e5 l\u00e6nge har det politiske system og interesseorganisationer opfordret de unge til i stigende grad at v\u00e6lge erhvervsuddannelserne (EUD) \u2013 uden held! Nu g\u00f8r SVM \u2013 regeringen et nyt fors\u00f8g og bakkes op af en […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":2642,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[11],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2023\/05\/Kampen-om-unge.-Hovedfoto.jpg?fit=1004%2C572&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-GW","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2662"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2662"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2662\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2663,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2662\/revisions\/2663"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2642"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2662"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2662"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2662"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\nSVM \u2013 regeringen er sig den relativt lave s\u00f8gning til erhvervsuddannelserne og det markante frafald undervejs bevidst. I regeringsgrundlaget hedder det:
\n\u201d S\u00f8gningen er for lav til erhvervsuddannelser, velf\u00e6rdsuddannelser og nogle af de fag, der er mest efterspurgt i erhvervslivet<\/em>\u201d. (Reg.grundlaget, side 19)<\/p>\n
\n\u201dRegeringen mener, at der \u2013 s\u00e6rligt i folkeskolen \u2013 er opst\u00e5et en ubalance mellem det boglige indhold over for det praktiske og kreative indhold. Det kan v\u00e6re med til at anspore st\u00f8rstedelen af eleverne til at v\u00e6lge det almene gymnasium, hvilket medf\u00f8rer et mere ensporet uddannelsessystem, som ikke altid gavner hverken den enkelte eller samfundet<\/em>\u201d. (ibid)<\/p>\n
\nSidel\u00f8bende med udviklingen af regeringsgrundlaget har en kommission med Nina Smith<\/em> som formand analyseret ungdomsuddannelserne.<\/p>\n
\nEt af kommissionens forslag er, at der skal oprettes en helt ny ungdomsuddannelse, HPX (H\u00f8jere Praktisk Eksamen), der er t\u00e6nkt som en to\u00e5rig, praksisrettet uddannelse for dem, der som 15-17-\u00e5rige gerne vil forblive i et ungdomsmilj\u00f8 med f\u00e6llesskaber, sports- og fritidsaktiviteter, fester og caf\u00e9liv, men som vil noget andet end den boglighed, de gymnasiale uddannelser tilbyder. Efter endt HPX skal vejene v\u00e6re \u00e5bne for erhvervsuddannelser (EUD og EUX), og HPX skal ogs\u00e5 give adgang til en r\u00e6kke erhvervsakademiuddannelser eller fx via en HF til professionsbacheloruddannelser og andre videreg\u00e5ende uddannelser. Det bliver dog ikke muligt for den unge at tage en HF – uddannelse, f\u00f8r vedkommende er 18 \u00e5r, og, som det fremg\u00e5r af figur 2, vil den sammenlagt tage 3 \u00bd \u00e5r mod i dag 2.<\/p>\n
\nSkematisk ser kommissionens vision for et ungdomsuddannelsessystem ud som i figur 2.
\nFigur 2.<\/p>\n
\nKommissionen anbefaler, at de tre\u00e5rige gymnasiale uddannelsers studieforberedende m\u00e5ls\u00e6tning styrkes, s\u00e5 gymnasiet i h\u00f8jere grad end i dag retter sig mod de unge, som efterf\u00f8lgende \u00f8nsker at tage en videreg\u00e5ende uddannelser (fx p\u00e5 universitetet). Kommissionen anbefaler at justere p\u00e5 udbuddet af studieretninger p\u00e5 de gymnasiale uddannelser, hvilket formentlig betyder, at ret popul\u00e6re, s\u00e5kaldt bl\u00f8de studieretninger (f.eks. samfundsfag, engelsk og psykologi) begr\u00e6nses. Derudover foresl\u00e5s et krav om et ekstra A-fag.<\/p>\n
\nKarsten Asmussen<\/em> er rektor og vicedirekt\u00f8r p\u00e5 EUC Nord. P\u00e5 sp\u00f8rgsm\u00e5let om, hvad der kan forklare, at erhvervsuddannelserne \u2013 p\u00e5 trods af at et politisk \u00f8nske om, at flere unge af en \u00e5rgang skal v\u00e6lge dem \u2013 ligger nogenlunde stabilt p\u00e5 ca. 20 %, siger han:
\n– Jeg tror, man skal tilbage til folkeskolen for at finde en forklaring. Den har i \u00e5revis v\u00e6ret udsat for besparelser, der har aff\u00f8dt timereduktioner, og disse timereduktioner har is\u00e6r ramt de praktiske fag i folkeskolen. Der mangler simpelthen et dannelseselement i grundskolen, der inkluderer de praktiske fag. Dertil kommer, at et ungt menneske efter 9. klasse muligvis ikke er arbejdsmarkedsparat. Ungdomstiden er l\u00f8bende blevet forl\u00e6nget. For nogle generationer siden var du voksen efter konfirmationen. I dag kan du v\u00e6re langt op i tyverne. Disse forhold lagt sammen bevirker, at den lette l\u00f8sning er at v\u00e6lge gymnasiet, som langt hen er en forts\u00e6ttelse af folkeskolen.<\/em><\/p>\n
\n– Meget. Jeg kunne godt \u00f8nske mig, at vejledningen ikke l\u00e5ste eleverne fast i den opfattelse, at hvis de v\u00e6lger en erhvervsuddannelse som 15 \u2013 \u00e5rig, s\u00e5 er det et livsvalg. I stedet b\u00f8r man vejlede eleverne om, at der er mange muligheder for at l\u00e6se videre efter svendebrevet. En udl\u00e6rt t\u00f8mrer kan f.eks. l\u00e6se videre til ingeni\u00f8r eller arkitekt.<\/em><\/p>\n
\nHvad betyder manglen p\u00e5 praktikpladser for de unges valg?
\n– Antallet af praktikpladser er overordnet konjunkturbestemt, men man er derefter n\u00f8dt til at skelne mellem forskellige fag. Vi mangler praktikpladser inden for f.eks. t\u00f8mrerfaget, mens der er overskud af praktikpladser inden for de merkantile fag, f\u00f8devaresektoren og metal. Dertil kommer, at vi godt kunne \u00f8nske os, at der var flere 3 \u00e5rs praktikaftaler i stedet for de kortere delaftaler p\u00e5 1 \u00e5r, som eleverne til tider m\u00e5 lade sig n\u00f8je med.<\/em><\/p>\n
\n– Det er ikke vores erfaring. Vi deler eleverne op i klasser, hvor de g\u00e5r med j\u00e6vnaldrende, og vores elevtrivselsunders\u00f8gelser viser, at eleverne trives hos os.<\/em><\/p>\n
\n– Hvad siger du til HPX \u2013 forslaget
\n– Jeg mangler at se det konkretiseret. Ekspertgruppens forslag skal behandles af politikerne og udm\u00f8ntes gennem embedsv\u00e6rket, f\u00f8r man kan tage kvalificeret stilling til det. Vi taler meget om erhvervsuddannelser eller gymnasium, men vi har faktisk en uddannelse i dag, som favner begge, og som er en succes. 1\/3 af vores tilmeldinger til erhvervsuddannelser direkte fra grundskolen er i \u00e5r til EUX.<\/em><\/p>\n
\nEn anden rektor, Danske Gymnasiers formand, Henrik Nevers<\/em>, er tilsyneladende enig i, at for mange unge s\u00f8ger gymnasiet og peger p\u00e5, at det allerede i l\u00f8bet af de f\u00f8rste tre m\u00e5neders undervisning er nemt at spotte, hvem der n\u00e6ppe kan s\u00e6tte studenterhuen p\u00e5 hovedet tre \u00e5r senere.
\n– Vi ved af erfaring, at elever som dumper de to eksaminer i grundforl\u00f8bet, f\u00e5r virkelig sv\u00e6rt ved at f\u00f8lge undervisningen i gymnasiet. I den situation mener vi, at det er bedre b\u00e5de for den enkelte elev og for klassens samlede niveau, at eleven f\u00e5r mulighed for at forbedre sit faglige niveau et andet sted.<\/em><\/p>\n
\nHan ser gerne, at man styrker det faglige niveau i gymnasiet ved at h\u00e6ve karakterkravet til 5 for alle ans\u00f8gere til de 3-\u00e5rige gymnasiale uddannelser.
\n– Et sk\u00e6rpet karakterkrav vil bidrage til, at gymnasierne holder et h\u00f8jt fagligt niveau, og at de, der kommer ind, er i stand til at gennemf\u00f8re uddannelsen.<\/em><\/p>\n
\nLars J\u00f8rgensen<\/em> er rektor for Dronninglund Gymnasium, et 4-spors gymnasium i Br\u00f8nderslev Kommune med i omegnen af 350 elever. P\u00e5 sp\u00f8rgsm\u00e5let om sit syn p\u00e5 HPX svarer han.
\n– Overordnet set rammer kommissionen et par steder rigtigt. Der er en eftersp\u00f8rgsel blandt nogle unge efter en mere praktisk ungdomsuddannelse, som samtidig etablerer et ungemilj\u00f8, som vi kender det p\u00e5 gymnasierne. Uddannelsen vil formentlig ogs\u00e5 mindske frafaldet p\u00e5 erhvervsuddannelserne.<\/em><\/p>\n
\n– Ikke det store, tror jeg. Br\u00f8nderslev Kommune ligger i forvejen h\u00f8jt, n\u00e5r det g\u00e6lder andelen af unge, der v\u00e6lger en EUD. De, der \u00f8nsker en erhvervsuddannelse, g\u00f8r det allerede i dag. Til geng\u00e6ld vil kommissionens HF – forslag (aldersgr\u00e6nse 18 \u00e5r og l\u00e6ngde p\u00e5 3 \u00bd \u00e5r) betyde en massakre p\u00e5 HF. Dronninglund er et rent STX – gymnasium, men for de gymnasier, der har en HF- afdeling, vil effekten af forslaget v\u00e6re voldsomt negativt.<\/em><\/p>\n
\n– Hvad vil forslagene om at h\u00e6ve adgangskravene til 5 eller 6 uden mulighed for dispensation betyde for Dronninglund Gymnasium?
\n– Det vil v\u00e6re katastrofalt. Vi har mange elever, som kommer ind med mindre end 5, og som kan have det sv\u00e6rt i starten, men som i l\u00f8bet af de tre \u00e5r kn\u00e6kker koden og bliver m\u00f8nsterbrydere. Dem sorterer man med forslaget fra. Og det bliver h\u00e5rdt for en del elever, hvis man oveni stiller krav om 5 A-niveaufag.<\/em><\/p>\n
\n– Ja, og det er jeg ikke specielt begejstret for af de grunde, jeg lige har n\u00e6vnt, men man skal se udspillet som et fors\u00f8g p\u00e5 at undg\u00e5 noget, der er v\u00e6rre. Det er alment kendt, at der er partier s\u00e5vel i regeringen som i Folketinget, der \u00f8nsker et karaktergennemsnit p\u00e5 b\u00e5de 6 og 7. Jeg er i \u00f8vrigt helt enig med kommissionens pointe om, at s\u00e5fremt man h\u00e6ver adgangskravet til gymnasiet, s\u00e5 vil det virke kontraproduktivt i forhold til at g\u00f8re den nye HPX\/erhvervsuddannelserne attraktive. (sv\u00e6rere = f\u00e6rre = finere).<\/em><\/p>\n
\nTorben Poulsen<\/em> er rektor p\u00e5 Aalborghus Gymnasium med et elevtal p\u00e5 ca. 850 elever. Aalborghus rummer b\u00e5de en STX – afdeling og en HF- afdeling.
\nP\u00e5 sp\u00f8rgsm\u00e5let om sit syn p\u00e5 s\u00e5vel Nina Smith-kommissionens forslag som rektorforeningens udspil om et adgangskrav p\u00e5 5 siger han:
\n– Jeg har det sv\u00e6rt med et STX adgangskrav p\u00e5 5 for at komme ind.<\/em>
\nAalborghus er en skole med mange 2-sprogede elever og elever fra uddannelsesfremmede hjem. Jeg tror, netop de elevgrupper bliver tabt i det nye reformforslag.<\/em>
\nSom gymnasium i et udfordret Aalborg \u00d8st -omr\u00e5de kan jeg ogs\u00e5 v\u00e6re bekymret for vores fortsatte eksistens. Vi har ikke mange elever i STX, som kommer ind med et snit p\u00e5 5 eller derover.<\/em><\/p>\n
\n– Hvordan vil forslaget om, at man skal v\u00e6re 18 for at komme ind p\u00e5 HF p\u00e5virke Aalborghus?
\n– H\u00f8jest 10 % af vore HF – elever er over 18, s\u00e5 vores skole vil blive affolket.<\/em>
\nMed hensyn til HPX vil jeg tro, at erhvervsskolerne vil g\u00f8re alt for at f\u00e5 lov til at oprette HF, s\u00e5 eleverne kan blive hos dem og ikke skal skifte institution.<\/em>
\nJeg frygter, at vi f\u00e5r en restgruppe, som er v\u00e6sentlig st\u00f8rre end den restgruppe, som findes nu.<\/em>
\nLige nu har vi succes med en speciel HF – klasse for elever med skolev\u00e6gring og flere diagnoser. Flere elever har mange \u00e5rs skolev\u00e6gring. En elev har faktisk aldrig v\u00e6ret i skole.<\/em>
\nS\u00e5 vidt jeg kan se, er der ikke plads til disse typer af elever i det foresl\u00e5ede system.<\/em>
\n—–
\nTopfoto: Nye veje til en ungdomsuddannelse: Kilde Reformkommissionen, 2023<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"