Foto \u00a9Henning Quist Hansen<\/figcaption><\/figure>\nDet var som et modsvar til en r\u00e6kke anl\u00e6gsprojekter, at der l\u00f8rdag den 13. maj rundt om i landet blev arrangeret en r\u00e6kke lokale demonstrationer \u2013 demonstrationer mod klima- natur og milj\u00f8skadelige projekter og for den folkelige kamp mod projekterne. 23 grupper, s\u00e5vel lokale borgergrupper som landsd\u00e6kkende milj\u00f8organisationer, stod sammen om at arrangere den landsd\u00e6kkende aktionsdag.<\/p>\n
Arrang\u00f8rerne beskrev form\u00e5let med aktionsdagen s\u00e5ledes: \n\u201dForm\u00e5let med demonstrationen er at g\u00f8re opm\u00e6rksom p\u00e5 alle de mange anl\u00e6gsprojekter, som fremmes af et politisk flertal trods enorm lokal modstand. En modstand, der b\u00e5de er knyttet til det enkelte projekt og til projektets bidrag til de skadelige konsekvenser generelt \u2013 b\u00e5de i forhold til negativ p\u00e5virkning af klima, milj\u00f8, natur, arter, fugle, vand og luft.<\/em> \nDer er alt for mange af den type af projekter, der aktuelt fremmes p\u00e5 en gang. Alt for mange til at vores demokrati kan blive ved at holde til den politiske fremturen uden hensyntagen til borgernes protester.<\/em> \nVi opfordrer derfor politikerne til at stoppe op. Det er tid til at lytte og overveje, hvordan vi planl\u00e6gger for fremtiden. Det er nu, vi skal prioritere noget andet. Tiden er en anden, end den var.\u201d<\/em><\/p>\nBlandt de anl\u00e6gsarbejder, der demonstreredes imod, er Lynetteholm, udvidelse af Aarhus Havn, Kattegatforbindelsen, Femernforbindelsen, Amager F\u00e6lled og i Nordjylland motorvejsforbindelsen over Egholm.<\/p>\n
Demonstration i Lindholm Strandpark<\/strong> \nDen nordjyske udgave af demonstrationsdagen var en demonstration i den natursk\u00f8nne Lindholm Strandpark \u2013 med udsigt til fjord og Egholm.<\/p>\nHer var der nok mere tale om en fest for modstanden end en egentlig demonstration. Aktionen blev begunstiget af meget flot vejr og stort fremm\u00f8de. Og de mange fremm\u00f8dte kunne nyde boder med hot-dogs, \u00f8l, vand og kaffe samt meget oplysende boder med plancher om Egholm-linjen. Derudover var der taler ved blandt andet Peter Larsen<\/em> fra SF og Lisbeth Gj\u00f8rth Fast<\/em> fra Borgerbev\u00e6gelsen om indd\u00e6mningen af Limfjorden med asbestholdigt materiale fra eternitaffald (kan h\u00f8res i sin helhed p\u00e5 Borgerbev\u00e6gelsens facebook-side) og musik ved Far, Lilholt og Trane og Klimabandet.<\/em><\/p>\nLouise Faber<\/em>, formand for Borgerbev\u00e6gelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, b\u00f8d velkommen og pr\u00e6senterede dagen som en dag, hvor borgerne bruger deres demokratiske ret til at sige fra og til at blive h\u00f8rt \u2013 s\u00e5vel lokalt som p\u00e5 landsplan. Louise Faber slog en optimistisk tone an \u201dvi er de fleste, langt flere end det der erhvervsliv\u201d<\/em> \u2013 men ogs\u00e5 en kritisk \u201dvi f\u00e5r lov til at skrive h\u00f8ringssvar efter h\u00f8ringssvar, men der er ikke nogen, der lytter. Vi vil have genindf\u00f8rt en demokratisk beslutningsproces.\u201d<\/em><\/p>\nFoto \u00a9Henning Quist Hansen<\/figcaption><\/figure>\nAlt i alt var demonstrationsdagen en flot manifestation for den folkelige kamp for en bedre verden, mod un\u00f8dvendige og klimabelastende anl\u00e6gsarbejder \u2013 og en klar manifestation af, at modstanden lever og har det godt.<\/p>\n
Egholm som tabere i transportforliget<\/strong> \nMan kan vurdere konsekvenserne af anl\u00e6gsarbejder p\u00e5 mange m\u00e5der. Realm\u00e6glerne havde deres helt egen m\u00e5de at vurdere transportforliget p\u00e5. Her gik vurderingen p\u00e5, hvorvidt boligpriserne ville stige eller falde som f\u00f8lge af transportforliget. Heller ikke fra den vinkel faldt vurderingen heldigt ud for Egholm: \n\u201dDerimod ser en lille \u00f8 i Limfjorden ud til at blive den helt store taber i trafikspillet. Egholm forvandles til en \u201dbropille\u201d, fordi der etableres en motorvejsbro hen over Limfjorden.\u201d (\u201dTrafikforlig f\u00e5r store konsekvenser for boligejerne: Her er vinderne og taberne<\/em>.\u201d www.realmaeglerne.dk).<\/p>\nDen politiske virkelighed i Aalborg Kommune<\/strong> \nI Aalborg vejrede modstanderne mod motorvejen over Egholm et kort \u00f8jeblik morgenluft, da borgmester Thomas Kastrup-Larsen<\/em>, kendt som meget aktiv motorvejstilh\u00e6nger, meddelte, at han stopper som borgmester. Men den politiske virkelighed \u00e6ndres dog tilsyneladende ikke meget trods et kommende borgmesterskifte. Begge opstillede kandidater, Lasse Frimand Jensen<\/em> og Flemming M\u00f8ller Mortensen,<\/em> har markeret sig som klare tilh\u00e6ngere af igangs\u00e6ttelse af anl\u00e6gsarbejdet.<\/p>\nFlemming M\u00f8ller Mortensen \u00e5bnede dog en lille kattelem, ved p\u00e5 facebook at udtale: \n\u201dEgholm rummer s\u00e5 megen kvalitet, og jeg t\u00e6nker at \u00f8en i fremtiden har k\u00e6mpe rekreativ v\u00e6rdi og mange muligheder. <\/em> \nLinjef\u00f8ringen for den 3. Limfjordsforbindelse er aftalt og den st\u00f8tter jeg. MEN, jeg mener at vi har en meget vigtig opgave i at kvalificere projektet, s\u00e5 man afv\u00e6rger diverse gener bedst muligt. Det er en m\u00e6rkesag for mig.\u201d<\/em><\/p>\nFoto \u00a9Henning Quist Hansen<\/figcaption><\/figure>\nDet bliver sp\u00e6ndende at se, hvordan en motorvej over Egholm kan kvalificeres, s\u00e5 man afv\u00e6rger generne. \nIndl\u00e6gget har \u2013 ikke overraskende \u2013 afstedkommet en omfattende debat p\u00e5 facebook. Omkring 50 indl\u00e6g har kommenteret den m\u00e5ske kommende borgmesters Egholm-holdning. Et af de mere markante svar er kommet fra Anders Wested<\/em> fra Trafikalt Folkeparti, som \u2013 i forkortet udgave – skriver: \n\u201dDu har slet ikke forst\u00e5et omfanget af denne sag. Demokratiet fungerer ikke i Aalborg. Man opfatter ikke l\u00e6ngere politikere som h\u00e6derlige. Kompetente folk vender byen ryggen og s\u00f8ger job andre steder. F\u00e6llesskabsf\u00f8lelsen fungerer ikke.<\/em><\/p>\nDet kunne have v\u00e6ret s\u00e5 meget anderledes\u2026Aalborg kunne v\u00e6re alles by, som vi alle holdt af og \u00f8nskede at udvikle.<\/em><\/p>\nDemokrati er ikke alene et sp\u00f8rgsm\u00e5l om at stemme hinanden ned, det er ogs\u00e5 et sp\u00f8rgsm\u00e5l om at tale med hinanden. Demokrati er kun en god styreform, hvis den leder til de bedste beslutninger. Man f\u00e5r ikke de bedste beslutninger, hvis ikke man vil diskutere.<\/em><\/p>\nPolitikerne i Aalborg Byr\u00e5d har gemt sig, hver gang noget er kommet frem, som kunne begrunde, at byr\u00e5det \u00e6ndrede holdning i sagen om 3. Limfjordsforbindelse.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at vejen vil \u00f8del\u00e6gge en hel stribe byn\u00e6re, rekreative omr\u00e5der: Egholm, Lindholm Fjordpark\/Verdens Ende, \u00d8steraadalen Syd, Hasseris Enge, Fjordengene mod vest, Hvorup K\u00e6r, Drastrup Skov.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at vejen g\u00e5r igennem vigtige levesteder for udryddelsestruede dyr, der har s\u00e6rlig fokus.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at vejen skaber sundhedsfarlig st\u00f8j ved yderligere 10.000 boliger i Aalborg.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at 1\/3 af Aalborgs skr\u00f8belige vandforsyning risikerer at blive forurenet.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at asbestlagre ved motorvejen kan medf\u00f8re forurening med d\u00f8delige fibre.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at CO2-udslippet ved anl\u00e6g af vejen er us\u00e6dvanligt stort.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at vejen ikke vil form\u00e5 at fjerne k\u00f8erne ved Limfjordstunnelen.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at mange skal henvises til omveje via Egholm, hvilket \u00f8ger CO2-udslippet og belaster veje p\u00e5 tv\u00e6rs af byen.<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at vejen slet ikke skaber den udvikling, de ellers har talt om (samfundsv\u00e6rdien er kun 0,2-0,4 mia. i seneste VVM, tidligere var det beregnet til 5,3 mia).<\/em><\/p>\nPolitikerne har v\u00e6ret tavse og ligeglade med, at alternativet \u2013 at udvide E 45 \u2013 koster 3 mia. mindre og giver 2 mia. i samfundsm\u00e6ssig v\u00e6rdi\u201d.<\/em><\/p>\nFoto \u00a9Henning Quist Hansen<\/figcaption><\/figure>\nAt Egholm-forbindelsen ikke vil l\u00f8se de store trafikale problemer i Aalborg-omr\u00e5det underbygger de to trafikforskere Kaj A. J\u00f8rgensen<\/em> og Anker Lohmann-Hansen<\/em>. I en mail til Netavisnord understreger de de pointer, de beskriver i en artikel i Ingeni\u00f8ren: De alternative l\u00f8sninger \u2013 et ekstra tunnelr\u00f8r eller en city-forbindelse ved E 45 \u2013 er bedre og billigere end den foresl\u00e5ede motorvej vest om Aalborg \u2013 over Egholm.<\/p>\nKaj A. J\u00f8rgensen og Anker Lohmann-Hansen pr\u00e6ciserer: \n\u201dNye oplysninger fra Vejdirektoratet, som ikke tidligere har v\u00e6ret fremme i offentligheden, viser, at et ekstra tunnelr\u00f8r eller en city-forbindelse ved E 45 sandsynligvis kan give en samfunds\u00f8konomisk gevinst p\u00e5 omkring 2 mia. kr. og en intern rente p\u00e5 ca. 5 %.<\/em> \nDet er v\u00e6sentligt mere fordelagtigt end den foresl\u00e5ede motorvej vest om Aalborg over \u00f8en Egholm, som har en beregnet samfunds\u00f8konomisk gevinst p\u00e5 465 mio. kr. og en intern rente p\u00e5 3,5 % – lige netop den nedre gr\u00e6nse for acceptabel samfunds\u00f8konomisk gevinst.<\/em> \nForklaringen er, at tidsgevinsterne fra VVM 2021 med Egholmmotorvejen prim\u00e6rt best\u00e5r af besparelser p\u00e5 det eksisterende vejnet herunder E 45 og Limfjordstunnelen og ikke, som mange forventer, trafik der flyttes til Egholmmotorvejen.<\/em><\/p>\nEn udvidelse af E 45 med ekstra kapacitet i Limfjordskrydsningen vil p\u00e5 en mere direkte m\u00e5de l\u00f8se op for problemerne p\u00e5 E 45, og effekten i forhold til Aalborg Kommunes interne vejnet er stort set uafh\u00e6ngig af, om den ekstra kapacitet tilvejebringes i vest eller i \u00f8st\u201d.<\/em><\/p>\nDet svarer jo meget godt til det, modstanderne af Egholm-forbindelsen hidtil har sagt at kapacitetsproblemerne i motorvejssystemet omkring Aalborg bedst l\u00f8ses med en udbygning af motorvejskapaciteten omkring tunnelen \u2013 og at det samfunds\u00f8konomisk er langt mindre belastende med et ekstra r\u00f8r i tunnelen eller en ny city-tunnel med 2 X 2 spor vest for den eksisterende tunnel. Nu viser nye beregninger med al \u00f8nskelig tydelighed, at argumentet er holdbart.<\/p>\n
Kommunale nedsk\u00e6ringer<\/strong> \nDen kommunale \u00f8konomi er presset. S\u00e5ledes skal samtlige forvaltninger i Aalborg Kommune spare 2,5 % over den n\u00e6ste 3-\u00e5rige periode. \n– Som udgangspunkt har vi besluttet, at der ikke er nogen hellige k\u00f8er. Det eneste udvalget havde fokus p\u00e5 var, at vi ikke piller ved julebelysningen<\/em>. S\u00e5 markant melder Venstres r\u00e5dmand Jan Nymark Thaysen<\/em> ud om besparelser i Aalborg Kommune. Om ogs\u00e5 de 30 mio. kroner, der \u00e5rligt l\u00e6gges til side til motorvejsforbindelsen over Egholm, er i spil, er nok tvivlsomt. I hvert fald er Aalborg Kommunes \u00f8konomi presset, ikke mindst af statslige krav. Og et \u00e5bent sp\u00f8rgsm\u00e5l er, hvorvidt politikerne i byr\u00e5det v\u00e6lger at sk\u00e6re ned p\u00e5 skole- og ungdomsomr\u00e5det \u2013 eller om de vil benytte lejligheden til at genoverveje den meget udgiftstunge motorvej over Egholm. \n——————— \nTopfoto \u00a9Henning Quist Hansen<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"For nyligt demonstrerede en r\u00e6kke foreninger mange steder landet over for en bedre fremtid. I Aalborg fandt demonstrationen sted i Lindholm Strandpark, arrangeret af Borgerbev\u00e6gelsen mod en motorvej i Egholm-Linjen. Kampen mod motorveje er stadig op ad bakke \u2013 de to borgmesterkandidater i Aalborg Kommune har udtrykt uforbeholden st\u00f8tte til motorvejsprojektet, alt imens der varsles […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":2698,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[5],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i2.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2023\/05\/Demonstration-3.jpg?fit=854%2C663&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-HB","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2703"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2703"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2703\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2707,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2703\/revisions\/2707"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2698"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2703"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2703"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2703"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}