Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768
{"id":3144,"date":"2024-03-14T08:12:41","date_gmt":"2024-03-14T07:12:41","guid":{"rendered":"https:\/\/netavisnord.dk\/?p=3144"},"modified":"2024-03-21T08:00:35","modified_gmt":"2024-03-21T07:00:35","slug":"litteraturen-i-nordjylland","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/netavisnord.dk\/kultur-og-fritid\/litteraturen-i-nordjylland\/","title":{"rendered":"Litteraturen i Nordjylland"},"content":{"rendered":"

Forlaget Gutkind har bedt en r\u00e6kke forfattere g\u00e5 p\u00e5 opdagelse i den nordjyske litteratur. Det er der kommet en solid, geografisk opdelt antologi ud af: Toppen af Danmark, redigeret af Lasse Horne Kj\u00e6lgaard, Johannes Riis og Jens Sm\u00e6rup S\u00f8rensen.<\/strong><\/em>
\nI denne og en f\u00f8lgende artikel vil Netavisnord behandle seks af bidragene. I dag fokuseres der p\u00e5 Vendsyssel (Skagen og Knud Holst i L\u00f8kken). Senere vendes blikket mod litteratur med r\u00f8dder i Himmerland og \u00c5lborg.<\/strong><\/em><\/p>\n

DA JYLLANDSB\u00d8LGEN RAMTE SKAGEN<\/strong><\/p>\n

I \u00e5bningsartiklen \u2013 Opdagelsen af Skagen \u2013 s\u00e6tter vendelboen Lasse Horne Kj\u00e6ldgaard,<\/em> direkt\u00f8r for Carlsbergfondet og dr.phil i dansk litteratur, toppen af Danmark ind i en historisk sammenh\u00e6ng. For at forst\u00e5 tilblivelsen af Skagen som et m\u00f8dested for kunst og kultur er det n\u00f8dvendigt et kort \u00f8jeblik at dv\u00e6le ved den s\u00e5kaldte Jyllandsb\u00f8lge, som skyllede ind over landet i f\u00f8rste halvdel af 1800-tallet. Fra stort set at have levet i m\u00f8rke som terra incognita blev Jylland ved tabet af Norge i 1814 opdaget af de nationalliberale og tildelt en rolle i forvandlingen af Danmark fra en multietnisk territorialstat til en centraliseret nationalstat uden for mange regionale afvigelser. Bag inklusionen og politiseringen af Jylland l\u00e5 en \u00f8konomisk tankegang: K\u00f8benhavn ekspanderede, og der var behov for b\u00e5de r\u00e5varer og arbejdskraft. Jyderne var leveringsdygtige p\u00e5 begge parametre. P\u00e5 bedste kolonivis s\u00f8rgede periferien for, at metropolen kunne udvikle sig!<\/p>\n

\"\"
Lasse Horne Kj\u00e6ldgaard. Foto Carlsbergfondet<\/figcaption><\/figure>\n

Kunstnerkolonien som overbygning<\/strong>
\nOven p\u00e5 Jyllandsb\u00f8lgen og dens \u00f8konomisk\/politiske fundament etableredes en kulturel overbygning, som har r\u00f8dder tilbage til Blicher, men som for Skagens vedkommende f\u00e5r vind i sejlene med etableringen af kunstnerkolonien omkring lyset, naturen, fiskerne og Br\u00f8ndums G\u00e6stgiverg\u00e5rd. Med Drachmann, Ancher og Kr\u00f8yer som danske omdrejningsfigurer tiltrak Skagen malere fra det \u00f8vrige Skandinavien. Og med s\u00e5vel H.C. Andersens bes\u00f8g i 1860 og Brandes\u00b4 i 1883 blev der sat ord p\u00e5 Skagen og skagboerne.<\/p>\n

\"\"
Kr\u00f8yer. Hip, hip, hurra. Foto Wikimedia Commons<\/figcaption><\/figure>\n

Blixen, Rifbjerg, Wivel og Goldschmidt<\/strong>
\nSiden har adskillige forfattere haft tilknytning til Skagen. Blixen skrev Den afrikanske Farm<\/em> i Skagen, og Rifbjergs tilknytning til Kandestederne og Skagen er velkendt (Kandestedersuiten<\/em>, 1994). Mindre kendt er m\u00e5ske Ole Wivels Den skjulte Gud<\/em> (1952), som p\u00e5 nedladende vis g\u00f8r skagboerne til et um\u00e6lende, enfoldigt og ureflekteret naturfolk i pagt med Vorherre i mods\u00e6tning til storbyens modernitet og gudl\u00f8shed. Som kontrast til Wivel fremh\u00e6ver Horne Kj\u00e6ldgaard Meir Aron Goldschmidt<\/em>, der i sine rejseskildringer p\u00e5 langt mere empatisk vis skildrer mennesker og milj\u00f8er i Skagen.<\/p>\n

I dag har Jens Chr. Gr\u00f8ndahl<\/em> et second house i Skagen, og adskillige kunstnere og forskere nyder godt af et arbejdsophold p\u00e5 Klitg\u00e5rden<\/em>, den tidligere Kongevilla.<\/p>\n

\"\"
Klitg\u00e5rden. Foto Wikimedia Commons<\/figcaption><\/figure>\n

Lasse Horne Kj\u00e6ldgaard<\/em> leverer med sit bidrag til Toppen af Danmark en nyttig indsigt i Skagens kulturelle og litter\u00e6re historie \u2013 sat ind i en politisk \u00f8konomisk sammenh\u00e6ng med Jyllandsb\u00f8lgen som omdrejningspunkt.<\/p>\n

KNUD DEN STORE. FAR OG DATTER<\/strong><\/p>\n

Hanne-Vibeke Hols<\/em>t har i den tankev\u00e6kkende, udbytterige og st\u00e6rkt anbefalelsesv\u00e6rdige romanbiografi, Knud den Store<\/em>, tegnet et portr\u00e6t af sin far, Knud Holst.<\/p>\n

I artiklen \u201dForfatterhjemmet i L\u00f8kken\u201d i Toppen af Danmark gengiver hun et resum\u00e9 af romanen.<\/p>\n

Holst er opvokset i en fattig, indremissionsk husmandsfamilie i \u00d8stvendsyssel, men br\u00f8d den sociale arv og slog sig efter studentereksamen ned i L\u00f8kken, hvor han sammen med sin kone, \u201dformutter\u201d Kirsten Holst, etablerede sig som modernistisk forfatter. Han debuterede i 1962 og slog via en stribe udgivelser af b\u00e5de lyrik og prosa op gennem \u00e5rtiet sit navn fast som en respekteret og talentfuld udkantsdigter. Han overvejede at tage springet og flytte teltp\u00e6lene til det k\u00f8benhavnske, litter\u00e6re parnas for at v\u00e6re t\u00e6ttere p\u00e5 hovedstadens kritikere og kollegaer og opn\u00e5 den fulde anerkendelse, men erkendte, at Vendsyssels natur, befolkning og sprog var r\u00e5stoffet for hans produktion.<\/p>\n

\"\"
Far og datter: Knud Holst og Hanne-Vibeke Holst. Foto Aftonbladet<\/figcaption><\/figure>\n

Nedtur<\/strong>
\nMed 70\u2019ernes kulturelle nybrud i form af ungdomsopr\u00f8r, kvindebev\u00e6gelse, kn\u00e6kprosa, bekendelseslitteratur, beatmusik m.m. mistede den dannelse og bel\u00e6sthed, som Holst inkarnerede, sin styrke og interesse, og nedturen indtraf \u2013 ikke bare kunstnerisk, men ogs\u00e5 \u00f8konomisk. Holsts medf\u00f8dte mindrev\u00e6rdskompleks, som han opr\u00f8rsk kompenserede for ved at score opad og blive gift med politimesterens datter fra Hj\u00f8rring og ved p\u00e5 toppen af sin forfatterkarriere at leve ekstravagant p\u00e5 en egn, hvor n\u00f8jsomhed og en afd\u00e6mpet livsform var udbredt, indhentede ham i form af skriveblokering, armod og menneskeligt forfald. Han d\u00f8de blot 59 \u00e5r gammel.<\/p>\n

Knudemand og outsider<\/strong>
\nHanne-Vibeke Holst leverer et k\u00e6rligt, men ikke ukritisk portr\u00e6t af sin far. Hun vedkender sig sin beundring for ham og er sig bevidst, at hun i sin forfattervirksomhed er ham stor tak skyldig. Hun s\u00e6tter stor pris p\u00e5 det liv, der formede sig i hjemmet, da Holstfamilien \u00f8konomisk og litter\u00e6rt toppede. Hun har haft gl\u00e6de af alle de kulturpersonligheder, der bes\u00f8gte familien og spredte liv og \u00e5nd i hjemmet. Og hun udviser stor forst\u00e5else for, hvordan Knud Holst\u2019s barndom h\u00e6nger sammen med den personlighed, han udviklede. Han forblev en knudemand og en outsider, der manglede livsduelighed mht. at kunne honorere de mest basale og praktiske forhold i livet. Og hans evindelige behov for at skrive – ogs\u00e5 n\u00e5r det var sv\u00e6rt at forl\u00f8se \u2013 bevirkede, at han fik et afstumpet forhold til b\u00f8rn og b\u00f8rneb\u00f8rn, da han gik i hundene.
\n——–
\nHovedfoto: Jakob \u00d8ehlenschl\u00e6ger. Wikimedia Commons<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Forlaget Gutkind har bedt en r\u00e6kke forfattere g\u00e5 p\u00e5 opdagelse i den nordjyske litteratur. Det er der kommet en solid, geografisk opdelt antologi ud af: Toppen af Danmark, redigeret af Lasse Horne Kj\u00e6lgaard, Johannes Riis og Jens Sm\u00e6rup S\u00f8rensen. I denne og en f\u00f8lgende artikel vil Netavisnord behandle seks af bidragene. I dag fokuseres der […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":3139,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[4],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i2.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2024\/03\/Paul-Toppen.-Foto.-Jakob-Oeehlenschlaeger.-Wikimedia.jpg?fit=1280%2C623&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-OI","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3144"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3144"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3144\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3146,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3144\/revisions\/3146"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3139"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3144"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3144"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3144"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}