Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768
{"id":3440,"date":"2024-08-29T07:34:41","date_gmt":"2024-08-29T05:34:41","guid":{"rendered":"https:\/\/netavisnord.dk\/?p=3440"},"modified":"2024-09-09T08:00:20","modified_gmt":"2024-09-09T06:00:20","slug":"aalborg-teater-paa-vej-mod-nye-horisonter-del-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/netavisnord.dk\/kultur-og-fritid\/aalborg-teater-paa-vej-mod-nye-horisonter-del-2\/","title":{"rendered":"Aalborg Teater \u2013 p\u00e5 vej mod nye horisonter del 2"},"content":{"rendered":"

Udgangspunktet for forandring<\/strong>
\nAalborg Teater er en v\u00e6gtig og central kulturinstitution i Nordjylland. Som landsdelsscene har den et s\u00e6rligt ansvar for at vise et udbud af scenekunst, der b\u00e5de er lokalt forankret og samtidig giver mulighed for udsyn mod en st\u00f8rre omverden. Og m\u00e5ske mere afg\u00f8rende, at det der vises, opleves som relevant for publikum og ligefrem kan skabe en form for resonans hos dette.<\/p>\n

Det stiller krav om en alsidig programl\u00e6gning, der giver plads til et bredt kulturtilbud, uden at man svigter det eksperimenterende og det helt smalle. Den smukke bygning i Jernbanegade er s\u00e5ledes indrettet med sceneformer, der kan underst\u00f8tte \u00f8nsket om at pr\u00e6stere en mangfoldig teaterkunst.<\/p>\n

Med sin status som landsdelsscene er der fulgt et s\u00e6t af forventninger med om, at Aalborg Teater kort sagt skal kunne tilbyde det hele. At det via forestillingernes indhold og sceniske udtryk er i stand til at formidle en teaterkunst, der belyser livets og tidens store sp\u00f8rgsm\u00e5l.<\/p>\n

I mange \u00e5r har det n\u00e6sten v\u00e6ret en selvf\u00f8lgelighed, at man s\u00f8gte mod teatret, fordi man havde en indgroet tro p\u00e5, at man d\u00e9r kunne f\u00e5 meningsfulde og tankev\u00e6kkende oplevelser. P\u00e5 den baggrund havde teatret opbygget et stabilt publikumsvolumen med over 90.000 solgte billetter pr. s\u00e6son. Mange af dem i form af \u00e5rsabonnementer tegnet af et loyalt publikum.<\/p>\n

Dette virkelighedsbillede \u00e6ndrede Corona pandemien radikalt p\u00e5, og over to s\u00e6soner efter pandemien faldt dette tal med 30.000 billetter pr. s\u00e6son. Siden da har teatret arbejdet ih\u00e6rdigt og voldsomt p\u00e5 at vende denne uheldige og truende udvikling. Med ans\u00e6ttelsen af Thomas Bj\u00f8rnager som ny teaterdirekt\u00f8r fra august 2023 tog man det f\u00f8rste skridt i retning af den udviklingsproces, som er emnet for denne artikel.<\/p>\n

I en tidligere artikel \u201dAalborg Teater \u2013 p\u00e5 vej mod nye horisonter?\u201d bragt her i netavisnord.dk i marts m\u00e5ned, har jeg beskrevet det centrale tankegods og de visioner, der l\u00e5 bag teatrets ans\u00f8gninger til Spar Nord Fonden og Kulturpuljen under den nordjyske region for at muligg\u00f8re et udviklingsprojekt, der over tid kunne skabe et mere publikumsinkluderende teater og dermed v\u00e6re med til at vende udviklingen i en mere positiv retning. I denne proces arbejdede Thomas Bj\u00f8rnager og teatrets sponsorchef Tine Wammen t\u00e6t sammen, og man lykkedes med at skaffe de n\u00f8dvendige midler til et\u00e5rigt projekt.<\/p>\n

If\u00f8lge Bj\u00f8rnager ville dette projekt indeb\u00e6re en kunstnerisk unders\u00f8gelsesproces, hvor alt vedr\u00f8rende teatrets arbejdsgange, organisation og dets selvforst\u00e5else af, hvad scenekunst kunne indeb\u00e6re, ville kunne blive p\u00e5virket. Alt sammen med henblik p\u00e5 at skabe et mere omverdens inkluderende teater, hvor folks oplevelse af teatrets forestillinger skulle till\u00e6gges en langt st\u00f8rre v\u00e6gt end tidligere. I centrum for denne forandringsproces stod tankerne om at implementere forsamlingshustanken i relation til teatrets daglige drift. Her kunne man m\u00f8des med skuespillere til en aftertalk eller lave debatarrangementer bygget op omkring forestillingernes tematikker.<\/p>\n

Projektet blev officielt l\u00f8bet i gang den 15.marts i \u00e5r. P\u00e5 dette tidspunkt var der imidlertid sket et skifte p\u00e5 ledelsesgangen, hvor Thomas Bj\u00f8rnager efter f\u00e6lles forst\u00e5else med teatrets nye bestyrelse havde forladt sin stilling.<\/p>\n

Nu er ledelsen blevet todelt. Med Kjersti Hustvedt som kunstnerisk direkt\u00f8r med ansvaret for programl\u00e6gningen, som hun i mange \u00e5r har st\u00e5et for og med Claus N\u00f8rgaard Poulsen, der skal tage sig af den organisatoriske og administrative del af teatrets drift. Denne todeling af ledelsesstrukturen finder man ogs\u00e5 p\u00e5 andre teatre i landet (bl.a. i \u00c5rhus og Odense).<\/p>\n

Denne \u00e6ndring er blevet gennemf\u00f8rt for at styrke organisationen indadtil og for at optimere betingelserne for at kunne bringe Aalborg Teater sikkert ind i fremtiden. Som kulturudbyder m\u00e5 man i dag generelt g\u00f8re meget mere for hele tiden at sikre sig, at man kan n\u00e5 et publikum. Fordi m\u00e5lgruppeadressering og m\u00e5lgruppeinvolvering, is\u00e6r under indflydelse af de sociale medier, i dag er blevet en uomg\u00e6ngelig faktor i den m\u00e5de kulturlivet er organiseret og udfolder sig p\u00e5.<\/p>\n

Af den grund er det vigtigt, at Aalborg Teater som organisation f\u00e5r udnyttet sine ressourcer og kompetencer bedst muligt p\u00e5 alle niveauer. S\u00e5 det er rustet til b\u00e5de at forny sig og til at omstille sit mindset til at t\u00e6nke mere p\u00e5, hvordan man kan indkredse og indfange nye m\u00e5lgrupper. Fordi man ikke kan udelukke, at tidens forst\u00e6rkede krav om en synlig og massiv m\u00e5lgruppeadressering, ogs\u00e5 kan v\u00e6re en del af forklaringen p\u00e5 nedgangen i billetsalget. For at bevare sin status som en central kulturinstitution i Nordjylland m\u00e5 Aalborg Teater s\u00e5ledes g\u00e5 aktivt ind i den udvikling, og det er det n\u00e6vnte projekt det f\u00f8rste vidnesbyrd om.<\/p>\n

Sofie \u201dTone\u201d Nielsen \u2013 programl\u00e6gger af events<\/strong><\/p>\n

\"\"
Sofie \u201dTone\u201d Nielsen. Privatfoto<\/figcaption><\/figure>\n

Skiftet p\u00e5 ledelsesfronten har imidlertid ikke \u00e6ndret p\u00e5 \u00f8nskerne om at pr\u00f8ve projektets visioner og tanker om forandring af indenfor murene, men hvordan er det s\u00e5 g\u00e5et med projektet? Hvordan har man grebet processen an, og hvilke erfaringer har man gjort sig efter det f\u00f8rste halve \u00e5r? Det vil jeg komme n\u00e6rmere ind p\u00e5 i det f\u00f8lgende.<\/p>\n

Artiklen her er baseret p\u00e5 et interview med Sofie \u201dTone\u201d Nielsen, der blev ansat til at v\u00e6re tovholder p\u00e5 udviklingsprojektet. Mere pr\u00e6cist er hun ansat som programl\u00e6gger af arrangementer og events, som har til form\u00e5l at vinde nye m\u00e5lgrupper og opbygge en st\u00f8rre loyalitet hos det eksisterende publikum. Og det er ikke en helt nem opgave.<\/p>\n

Med sin baggrund som bl.a. ud\u00f8vende electronica- musiker og med en st\u00e6rk interesse for iv\u00e6rks\u00e6tteri og festivals – og gr\u00e6srodsarbejde indenfor eksperimenterende musik, kunst og kultur har hun med sin viden og erfaringer med at udvikle nye kulturtilbud rigtig gode foruds\u00e6tninger for at indg\u00e5 i dette udviklingsprojekt. Hun var bl.a. v\u00e6ret en aktiv del af Platform4, som over en ti\u00e5rig (2008-2018) lagde rammer til den eksperimenterende kunst og kultur i Aalborg, og v\u00e6ret h\u00f8jskolel\u00e6rer i en \u00e5rr\u00e6kke. Hendes arbejde er blevet prisbel\u00f8nnet flere gange, bl.a. med Nordjyske kulturpris i 2011<\/p>\n

Den f\u00f8rste tid i stillingen som projektleder eller mere pr\u00e6cist som programl\u00e6gger af events er g\u00e5et med, som hun selv formulerer det, at blive onboarded. L\u00e6re huset og organisationens forskellige dele at kende. F\u00e5 indblik i arbejdsgange, fordi hendes arbejde kr\u00e6ver et t\u00e6t samarbejde med alle dele af teatret. Hendes arbejdsomr\u00e5de d\u00e6kker alt, hvad der ligger ud over programmet eller mere pr\u00e6cist i forl\u00e6ngelse heraf. De arrangementer og events hun er med til generere, l\u00e6ner sig med andre ord op ad det, der er i teatret i forvejen og skal uddybe de oplevelser, der f\u00f8lger af at se de programsatte forestillinger. Som en slags till\u00e6gsoplevelser, men parallelt hermed skal hun v\u00e6re med til at udvikle arrangementer og events, som ikke umiddelbart har noget med teatrets virke at g\u00f8re. Disse skal i sig selv v\u00e6kke en lyst og interesse for at l\u00e6re Aalborg Teater bedre at kende og begynde at g\u00e5 teater.<\/p>\n

Selve udviklingen af arrangementer og events baserer sig p\u00e5 en kontinuerlig samarbejdsproces med en fastlagt m\u00f8defrekvens, hvor Sofie \u201dTone\u201d Nielsen sparrer sammen med Kjersti Hustved (kunstnerisk direkt\u00f8r), Jens Christian Lauenstein Led (chefdramaturg) og marketingafdelingen om de ideer til events og andre arrangementer, der kommer fra Sofie Tone Nielsen.<\/p>\n

Denne systematiske tilgang for at f\u00e5 udviklingsprojektet til at fungere er vigtig, fordi det er i processen, at det nye sker. Det er undervejs, at forandringer opst\u00e5r, som Sofie \u201dTone\u201d Nielsen formulerer det. En ting er de overordnede visioner for projektet, men vigtigere er vejen ad hvilken man g\u00e5r. Det kr\u00e6ver en opm\u00e6rksomhed i forhold til, hvor man aktuelt er i processen og m\u00e5lene for det videre forl\u00f8b, og det kr\u00e6ver, at man f\u00e5r sat ord p\u00e5 det, der sker, mens det sker.<\/p>\n

Via dette samarbejde bredes der l\u00f8bende viden og erfaringer ud til resten af organisationen, s\u00e5 alle er opdateret med viden om status p\u00e5 projektet, og alle ansatte f\u00e5r dermed medejerskab til projektet. Et konkret udslag heraf viser sig ved, at skuespillerne ogs\u00e5 bidrager med forslag til events, man kan g\u00e5 videre med. For at n\u00e5 videre ud er man som led i markedsf\u00f8ringen af de ideer, man \u00f8nsker at realisere, ogs\u00e5 ude p\u00e5 de sociale medieplatforme, og her f\u00f8rst og fremmest p\u00e5 Instagram og Facebook.<\/p>\n

Som udenforst\u00e5ende f\u00e5r man et klart indtryk af, at det er et solidt funderet procesforl\u00f8b, som helt sikkert har gode chancer for at kaste gode resultater af sig, men det vil heller ikke v\u00e6re forkert at sige, at der skal en massiv indsats til for at f\u00e5 en supertanker, som Aalborg Teater er som kulturinstitution, til at flytte sig i en anden retning. Meget har i mange \u00e5r v\u00e6ret selvf\u00f8lgeligt og indlysende omkring Aalborg Teater, og man stillede ikke sp\u00f8rgsm\u00e5lstegn ved dets berettigelse. Nu i tidens fagre nye verden er der m\u00e5ske grund til at stille sp\u00f8rgsm\u00e5l til, hvad fremtidens dna skal v\u00e6re i huset i Jernbanegade. N\u00e5r Thomas Bj\u00f8rnager sagde, at projektet ville involvere en kunstnerisk unders\u00f8gelsesproces, var det formentlig det, han havde i tankerne. Det bliver sp\u00e6ndende at f\u00f8lge.<\/p>\n

Allerede nu er man fra ledelsens side blevet overbevist om v\u00e6rdien af projektet og har besluttet sig for at g\u00f8re stillingsfunktionen til en fast forankret del af teatret. Over de n\u00e6ste to til tre \u00e5r er det derfor planen at arbejde systematisk p\u00e5 at g\u00f8re de visioner, der er indeholdt i projektet, om publikumsinkludering og \u00f8nskerne om at vinde nye m\u00e5lgrupper til en integreret del af teatrets virke.<\/p>\n

Projektets omdrejningspunkter \u2013 de tre ben<\/strong>
\nDe n\u00e6vnte arrangementer og events fordeler sig p\u00e5 tre ben. Det f\u00f8rste ben<\/strong> har at g\u00f8re med de forestillingsn\u00e6re aftertalks, som typisk g\u00e5r ud p\u00e5, at publikum efter en forestilling har mulighed for at m\u00f8de et par af skuespillerne til en n\u00e6rmere snak om f.eks. tematikken i stykket, deres arbejde med rollen eller f\u00e5 udredt elementer ved stykket, som man \u00f8nsker at blive klogere p\u00e5.<\/p>\n

Her fungerer chefdramaturg Jens Christian Lauenstein Led som moderator. Meningen er at give publikum mulighed for at f\u00e5 uddybet oplevelsen af den forestilling, de lige har set. Det er arrangementer, hvor publikum kan og \u201dforventes\u201d at involvere sig. Arrangementerne bidrager til at involvere publikum ved at vise respekt for de oplevelser, de har haft ved at se forestillinger p\u00e5 teatret.<\/p>\n

Arrangementerne var i den tidlige projektfase t\u00e6nkt at skulle foreg\u00e5 i Forsamlingshuset, men som arbejdet med projektet er skredet frem, er man n\u00e5et frem til, at alle arrangementer og events kan foreg\u00e5 overalt i teatret, men ud fra hvor det giver bedst mening. Det kan s\u00e5ledes foreg\u00e5 p\u00e5 Store scene, Lille Scene, i Forsamlingshuset\u2026..<\/p>\n

En af de f\u00f8rste gange, man afpr\u00f8vede ideen med aftertalks, var til stykket H\u00f8stsonaten, der blev sat op i for\u00e5ret.<\/p>\n

\"\"
H\u00f8stsonaten efter Ingmar Bergmans film 1978 \u2013 mor og datter i et af flere ransagende opg\u00f8r. Foto Rumle Skafte<\/figcaption><\/figure>\n

I denne s\u00e6son 2024\/2025 er det planen l\u00f8bende at lave aftertalks i tilknytning til en r\u00e6kke forestillinger. Af teatrets hjemmeside (https:\/\/www.aalborgteater.dk\/arrangementer\/) fremg\u00e5r det, hvilke aftertalks, der er planlagt. Her kan man n\u00e6vne den \u201dsatiriske og meget underholdende\u201d cabaret Der Weltuntergang, hvor man kan m\u00f8de et par af skuespillerne eller dramaet Arendt \u2013 at se i m\u00f8rket baseret p\u00e5 filosoffen Hannah Arendts liv og t\u00e6nkning. Her vil aftertalken forme sig som en samtale mellem Ina-Miriam Rosenbaum, der spiller rollen som Arendt og professor og phd. Lisbeth Uhrenfeldt, der ved siden af sit arbejde som sygeplejerske har besk\u00e6ftiget sig med idehistorien i relation til Hannah Arendt.<\/p>\n

\"\"
Ina-Miriam Rosenbaum som Hannah Arendt \u2013 Aalborg Teater pressefoto<\/figcaption><\/figure>\n

Med det andet ben<\/strong> \u00f8nsker man at lave en type af arrangementer, hvor man tager afs\u00e6t i enkelte forestillingers problematikker og s\u00e5 at sige vender dem ud mod verden udenfor. Rettet mod den virkelighed, som har med den n\u00e6re dagligdag at g\u00f8re. Med en formulering fra interviewet med Sofie \u201dTone\u201d Nielsen kan man sige, at Aalborg Teater er lig med scener til livet og livet er for alle. Som eksempel kan man n\u00e6vne stykket Flextrafik og slagtesvin, som s\u00e6ttes op i januar 2025, hvor man s\u00e6tter spot p\u00e5 de konsekvenser nedl\u00e6gning af en busrute kan have for et lille landbrugssamfund.<\/p>\n

\"\"
Skuespillerne Mogens Rex og Lars Topp Thomsen \u2013 Aalborg Teater Facebook annonce<\/figcaption><\/figure>\n

Her forestiller man sig, at et arrangement kunne byde p\u00e5 en snak med politikere om lokaltransport, hvor publikum kunne indg\u00e5 i en dialog og debat med politikerne. P\u00e5 denne m\u00e5de bliver det kunstneriske perspektiv p\u00e5 problemstillingen transformeret over p\u00e5 den samfundsm\u00e6ssige virkelighed, vi finder udenfor teatret. Arrangementet kan s\u00e5ledes bidrage til, at man som publikum kan t\u00e6nke videre over problemstillingen, og det er en god og konkret m\u00e5de for teatret at skabe noget relevant og resonans i forhold til publikum. Teatret og dagligdagens konkrete problematikker connecter med hinanden s\u00e5 at sige.<\/p>\n

Det tredie ben<\/strong> kan bedst karakteriseres som en vifte af arrangementer, der ikke umiddelbart har noget at g\u00f8re med det, man typisk forbinder med et teater. Sofie \u201dTone\u201d Nielsen siger selv om dette tredje bens arrangementer, at det er en slags legeplads, hvor de eksperimenterer med forskellige typer af events etc. med henblik p\u00e5 at tiltr\u00e6kke nye publikummer, nye m\u00e5lgrupper, der for nogens vedkommende m\u00e5ske aldrig har sat sine ben p\u00e5 teatret. For hvem stedet er en helt fremmed verden.<\/p>\n

Hvis vi ser p\u00e5 nogle eksempler fra sidste og indev\u00e6rende s\u00e6son er det vildt overraskende, hvor bred en indholdsm\u00e6ssig sp\u00e6ndvidde, de repr\u00e6senterer, men det siger samtidig, at Aalborg Teater som kulturinstitution i offentlighedens \u00f8jne \u00f8nsker at st\u00e5 for en st\u00f8rre grad af rummelighed, kunstnerisk s\u00e5vel som kulturelt og socialt end, hvad det hidtil har v\u00e6ret kendt for. De fleste af de kommende arrangementer vil blive afholdt i Forsamlingshuset.<\/p>\n

\"\"
Penny Sisters \u2013 Investeringscaf\u00e9 for kvinder Foto Sofie \u201dTone\u201d Nielsen.<\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

\"\"
Sanne Gottlieb: Menopause Mamas. Foto Sofie \u201dTone\u201d Nielsen.<\/figcaption><\/figure>\n

Af andre og tidligere afholdte arrangementer kan n\u00e6vnes et for kvinder om overgangsalderen og et med en instagrammer, der talte om at leve med ADHD og en koncert med Steffen Brandt (TV2). Man har ogs\u00e5 stillet Forsamlingshuset til r\u00e5dighed for forskellige foreninger og brugergrupper, s\u00e5 huset bliver brugt mest muligt. Ad den vej kan man ligeledes stimulere interessen for, hvad der foreg\u00e5r i huset.<\/p>\n

Ved at g\u00f8re sig fri af tanken om, at Forsamlingshuset som lokalitet alene skulle bruges til teaterrelaterede events, som det er tilf\u00e6ldet med det f\u00f8rste og det andet ben og lade dem foreg\u00e5, hvor det er mest form\u00e5lstjenligt, har man opn\u00e5et at brede projektet ud, s\u00e5 hele huset bliver opfyldt. Det efterlader et indtryk, at Aalborg Teater er blevet en meget dynamisk og levende kulturinstitution, som \u00e5nder i t\u00e6t kontakt med sin omverden, der gerne skulle blive til meget mere.<\/p>\n

Der skal if\u00f8lge Sofie \u201dTone\u201d Nielsen imidlertid ikke herske tvivl om, at teaterdriften stadig er kerneopgaven og kerneydelsen med plads til alle scenekunstformer. Med et program der favner det tidsaktuelle og det klassiske repertoire, som her i indev\u00e6rende s\u00e6son omfatter en ops\u00e6tning af Henrik Ibsens stykke Vildanden fra 1867.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Hvor st\u00e5r Aalborg Teater nu?<\/strong>
\nIndenfor marketing har man i mange \u00e5r skelnet mellem to hovedspor, n\u00e5r man talte om strategisk markedsf\u00f8ring. Enten kunne man f\u00f8lge et spor, hvor det produktorienterede var i h\u00f8js\u00e6det, eller man omvendt kunne tage udgangspunkt i en mere markedsorienteret kurs. I det f\u00f8rste tilf\u00e6lde l\u00e6ner man sig op ad en st\u00e6rk tro p\u00e5, at produktets kvaliteter i sig selv kan skabe en oms\u00e6tning, mens man i det andet tilf\u00e6lde i hovedsagen lader sig styre af, hvad markedet, dvs. hvad forbrugerne t\u00e6nker og ytrer af behov. I forhold hertil synes Aalborg Teater at have placeret sig i en b\u00e5de\/og position. Med tanke p\u00e5 m\u00e5lgruppeadresseringens og de sociale mediers indflydelse p\u00e5 kulturlivets indhold og drift i dag kan man ikke fort\u00e6nke Aalborg Teater i at g\u00e5 frem p\u00e5 den m\u00e5de. Og de skal jo ogs\u00e5 vinde et betragteligt tabt land tilbage. Af den grund vil det tredje bens aktiviteter formentlig v\u00e6re n\u00f8dvendigt at pleje og vedligeholde i en rum tid endnu.<\/p>\n

Det man som en slags eftertanke kan sp\u00f8rge sig selv om er, om disse aktiviteter ikke har et mere naturligt tilh\u00f8rsforhold til oplysningsforbundene, biblioteket, Folkeuniversitetet og koncertsteder, og at Aalborg Teater ved at indlemme aktiviteterne i deres kunstneriske og kulturelle udbud g\u00e5r de andre n\u00e6vnte udbydere i bedene. At de s\u00e5 at sige g\u00e5r ind og penetrerer markedet for at flytte nye kundesegmenter over til sig fra andre akt\u00f8rer derude.<\/p>\n

Jeg tillod mig at stille dette kontroversielle sp\u00f8rgsm\u00e5l til Sofie \u201dTone\u201d Nielsen, som mente, at denne konkurrence tankegang ikke gav mening, fordi der efter hendes opfattelse og ud fra hendes viden og erfaring med, hvordan kultur- og kunstudbydere agerede i forhold til hinanden her i Aalborg snarere var tale om, at man samarbejdede og lagde op til at publikumssegmenterne cirkulerede mellem de forskellige udbydere.<\/p>\n

Det sidste ord er nok ikke skrevet herom. Under alle omst\u00e6ndigheder bliver det sp\u00e6ndende at f\u00f8lge udviklingen p\u00e5 Aalborg Teater. Indtil videre er der tilfredshed med de h\u00f8stede erfaringer. At billetsalget er steget, at man oplever flere fyldte sale, at den nye ledelsesstruktur med todelingen fungerer til stor tilfredshed er gode tegn, ikke p\u00e5 en revitalisering, men en opdatering af Aalborg Teater som den centrale teaterinstitution i landsdelen.<\/p>\n

Projektet er ved at finde sit leje i den gamle institution, som i mange \u00e5r har v\u00e6ret foldet ind i en klassisk dannelsestradition. Nu kigger vi ind i en fremtid med et Aalborg Teater som en kulturinstitution, hvor flere roller forenes: som teaterinstitution, som kultur- og kunstformidler i almen forstand, som brobygger mellem kunst og samfund i forhold til kulturelle, sociale og politiske anliggender. Lige nu tegner der sig ikke noget endem\u00e5l for denne udvikling, og det er m\u00e5ske for meget forlangt efter kun at have v\u00e6ret undervejs i et halvt \u00e5r med sin forandring.
\n——
\nHovedfoto: Aalborg Teater. Foto Allan Toft<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Udgangspunktet for forandring Aalborg Teater er en v\u00e6gtig og central kulturinstitution i Nordjylland. Som landsdelsscene har den et s\u00e6rligt ansvar for at vise et udbud af scenekunst, der b\u00e5de er lokalt forankret og samtidig giver mulighed for udsyn mod en st\u00f8rre omverden. Og m\u00e5ske mere afg\u00f8rende, at det der vises, opleves som relevant for publikum […]<\/p>\n","protected":false},"author":19,"featured_media":3432,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[4],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2024\/08\/Aa-TEater-facade.jpg?fit=1134%2C661&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-Tu","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3440"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/19"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3440"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3440\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3441,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3440\/revisions\/3441"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3432"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3440"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3440"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3440"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}