Hvad nogle nordjyske teaterg\u00e6ngere har opfattet som d\u00e5rlig planl\u00e6gning, er af andre (og med god grund, synes jeg) blevet opfattet som en fantastisk chance til at n\u00e6rstudere et af teaterhistoriens mest ikoniske stykker, Henrik Ibsens \u201dEt dukkehjem\u201d, udsat for to meget forskellige, men kompetente tolkninger.<\/strong><\/em><\/p>\n I midten af februar havde Vendsyssel Teater premiere p\u00e5 Kasper Rostrups udgave, og knapt en m\u00e5ned efter gik t\u00e6ppet for Aalborg Teater version, instrueret af dets egen direkt\u00f8r, Hans Henriksen.<\/p>\n Jeg skal ikke anmelde de to forestillinger \u2013 de er begge (med rette) blevet taget ualmindelig godt imod af b\u00e5de presse og publikum – men vil i stedet dv\u00e6le lidt ved, hvor forskellige forestillinger, der kan blive ud fra det samme dramatiske grundmateriale.<\/p>\n Stykket havde sin meget opsigtsv\u00e6kkende premiere i 1879. Det var i det moderne gennembruds storhedstid, men alligevel opfattede samtidens publikum portr\u00e6ttet af Nora som voldsomt provokerende. At kvinder kunne have egne meninger, agere aktivt i det offentlige liv, nuvel \u2013 men ligefrem forlade mand, b\u00f8rn og huslige pligter for at \u201dl\u00e6re sig selv at kende\u201d, d\u00e9t var lidt for st\u00e6rk tobak for de fleste.<\/p>\n I Vendsyssel Teaters udgave, der spilles i det nye teaters store runde sal, befinder vi os p\u00e5 Ibsens egen tid V\u00e6gten er lagt p\u00e5 den psykologiske udvikling og de menneskelige relationer mellem figurerne, mens udgaven fra Aalborg Store Scene, der er blevet scenografisk opdateret til nutiden \u2013 snarere er en analyse eller dissektion af samfundets magtstrukturer og social lagdeling, betinget af fx k\u00f8n eller baggrund.<\/p>\n Anslagene i de to udgaver er ogs\u00e5 meget forskellige. I Hj\u00f8rrings stiliserede klunkeunivers, indledes forestillingen med at en sp\u00f8gelsesagtig figur passerer gennem stuen, mens han spiller ildevarslende p\u00e5 en drejelire, mens Nora i Aalborg indleder stykket med en hvirvelvindsagtig entr\u00e9, b\u00e6rende p\u00e5 de nyeste indk\u00f8b.<\/p>\n Fundamentet i de to dukkehjem, alts\u00e5 gulvene, har ogs\u00e5 hver sin karakter. I 1879-udgaven er det et utrolig smukt m\u00f8nstret parketgulv, der pr\u00e6ger billedet, mens det i den nutidige Aalborgudgave, er det kridhvide, men sarte gulv, hvor alle designerm\u00f8blerne og juletr\u00e6et (udelukkende pyntet med guld) s\u00e5 let kan risikere at s\u00e6tte m\u00e6rker.<\/p>\n Det er en stolt og selvtilfreds Torvald Helmer, der residerer begge steder, nydende den status og det v\u00e6rk han har skabt, hvor hustruen Nora indg\u00e5r p\u00e5 linje med det \u00f8vrige forfinede m\u00f8blement. Begge to har de venner, der til stadighed minder dem om, hvordan sk\u00e6bnen kan vise sig langt mere barsk og uvenlig. Noras gamle veninde, Kristine Linde, der f\u00f8rst har gennemlevet et k\u00e6rlighedsl\u00f8st \u00e6gteskab, og siden har m\u00e5ttet k\u00e6mpe sig gennem tilv\u00e6relsen for at tjene til det daglige br\u00f8d. Og Helmer kan med r\u00e6dsel spejle sig i sin gamle ven, doktor Rank, der lever et hensygnende liv i l\u00e6ngsel og ensomhed \u2013 og med forr\u00e5dnelsen ventende lige om hj\u00f8rnet.<\/p>\n Begge familien Helmer, har ogs\u00e5 en tjenende \u00e5nd, der bl.a. har m\u00e5ttet frasige sig sit eget familieliv, for at kunne holde sammen p\u00e5 Noras og Torvalds. I Hj\u00f8rringudgaven er det det gamle faktotum, Anne-Marie, mens det i Aalborg er blevet til en fillipinsk au pair, Kim, der opretholder kontakten til sine egne b\u00f8rn via skype.<\/p>\n Slangen i det vakkelvorne paradis er sagf\u00f8rer Krogstad, hvis l\u00e5nekl\u00f8er Nora for mange \u00e5r siden er havnet i, da hun optog et betydeligt l\u00e5n, for at redde sin mands liv. Hun har gjort det i hemmelighed \u2013 og handlingen var m\u00e5ske hendes egen f\u00f8rste selvst\u00e6ndige. Ogs\u00e5 lidt FOR selvst\u00e6ndige. For hendes fars kautionistunderskrift er skrevet med Noras egen h\u00e5nd \u2013 og tilmed tre dage efter faderens d\u00f8d. Hun mener ikke, at denne ubetydelighed skulle spille nogen rolle, for m\u00e5let (Torvalds overlevelse) m\u00e5 i hendes \u00f8jne s\u00e5 ganske klart hellige midlet. Men den maskuline finansverden ser ganske anderledes p\u00e5 sagen, og for sent g\u00e5r det op for Nora (og siden Torvald), at hele deres f\u00e6lles tilv\u00e6relse kan st\u00e5 for fald.<\/p>\n St\u00e6rk er scenen, hvor de to kuldsl\u00e5ede sj\u00e6le, fru Linde og sagf\u00f8rer Krogstad, \u201dto skibsbrudne, der s\u00f8ger samme vrag\u201d sammen og i hemmelighed, n\u00e5r til en f\u00e6lles overenskomst, der redder stykkets hovedpersoner fra offentlig ydmygelse og ruin, og som, mens de afg\u00f8rende forhandlinger st\u00e5r p\u00e5, selv fester i nabolejligheden, nydende societylivet med taranteldans og masser af champagne.<\/p>\n Det er tankev\u00e6kkende, hvor st\u00e6rkt dramaet (i begge versioner) virker i dag. Den personlige udvikling hos st\u00e6rke kvinder, begr\u00e6nses fortsat af latterligt, selvoptagede karrierem\u00e6nd. P\u00e5 det punkt kan der faktisk drages mange paralleller mellem Aalborg Teaters opdaterede Ibsen, til en anden norsk nyklassiker, nemlig ungdomsserien SKAM.<\/p>\n Den moderne \u201ddynamiske\u201d manderolle, finder ogs\u00e5 et udtryk i Aalborg-udgaven, hvor doktor Rank bliver en overfladisk rapk\u00e6ftet figur, som med alle midler vil d\u00e6kke over sit f\u00f8lelsesliv, mens han i Hj\u00f8rring-udgaven bliver et dybt s\u00e5ret og forelsket menneske, som flere nok kan identificere sig med \u2013 og f\u00f8le for. I begge tilf\u00e6lde er det lidt synd for menneskene\u2026.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Hvad nogle nordjyske teaterg\u00e6ngere har opfattet som d\u00e5rlig planl\u00e6gning, er af andre (og med god grund, synes jeg) blevet opfattet som en fantastisk chance til at n\u00e6rstudere et af teaterhistoriens mest ikoniske stykker, Henrik Ibsens \u201dEt dukkehjem\u201d, udsat for to meget forskellige, men kompetente tolkninger. I midten af februar havde Vendsyssel Teater premiere p\u00e5 Kasper […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":344,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[4],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2019\/03\/Et-dukkehjem-Vendsyssel-Teater.-Martin-Hestb\u00e6k-og-SofieTopp-Duus.-Foto-JacobStage.jpg?fit=4659%2C3466&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-5z","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/345"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=345"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/345\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":347,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/345\/revisions\/347"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/344"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=345"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=345"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=345"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\nNora er i begyndelsen af stykket ogs\u00e5 selv udm\u00e6rket tilfreds med sin pynterolle som \u201dl\u00e6rke\u201d og \u201degern\u201d. Hun nyder, som sin mand, den \u00f8konomiske uafh\u00e6ngighed, de har skabt, og som ved m\u00e5nedens udgang synes endeligt cementeret.<\/p>\n
\nStyrken i Aalborg-udgaven ligger i blotl\u00e6ggelsen af forskellige sociale relationer og samfundsmekanismer, mens den i Hj\u00f8rring findes i de pr\u00e6cise psykologisk-menneskelige relationer \u2013 og evige misforst\u00e5elser.<\/p>\n