Sommerhuse i Nordjylland. Foto Wikimedia Commons<\/figcaption><\/figure>\nUmiddelbart forekommer det at v\u00e6re nogle tiltag, som ikke harmonerer med de flotte ord i landdistriktsudspillet, hvor det hedder: \n\u201dDanmark er et smukt land, hvor vi med rette kan v\u00e6re stolte af vores natursk\u00f8nne landskaber og vores \u00e5bne kyststr\u00e6kninger. Naturen, kysten, de smukke landskaber og den tydelige forskel mellem by og land er en del af det, der g\u00f8r det s\u00e6rligt at bo i landdistrikterne. De v\u00e6rdier skal vi fortsat beskytte og passe p\u00e5, b\u00e5de i lovgivning og i praksis<\/em>\u201d.<\/p>\nOg det foresl\u00e5s yderligere i udspillet at \u201dg\u00f8re det muligt for kystkommuner at byudvikle foran eksisterende by ned mod kysten, hvor dette sker som en symmetrisk afrunding af byens form\u201d.<\/em><\/p>\nDanmarks Naturfredningsforening<\/em> (DN) er kritisk overfor udspillets forslag om at tillade en udvidelse af antallet af store ferie- og fritidsanl\u00e6g ud til kysterne fra de nuv\u00e6rende 10 til 20 og ligeledes at give tilladelse til 2.500 nye sommerhusgrunde i kystn\u00e6rhedszonen. \n– Jeg syntes, at det er \u00e6rgerligt, at regeringen l\u00e6gger op til mere byggeri langs kysterne. Vi oplever, at der er et stort \u00f8nske i befolkningen om at v\u00e6re t\u00e6t p\u00e5 naturen og opleve naturen. De muligheder bliver forringet med det her udspil, og det er m\u00e5ske en lille smule gammeldags at tro, at man kan bygge sig ud af alle problemer<\/em>, siger Lars Midtiby, direkt\u00f8r for DN<\/p>\nOg specielt om forslaget om at give mulighed for at udvide antallet af kyst- og ferieanl\u00e6g fra 10 til 20, siger han: \n– Der er indtil videre stadig 6 ubenyttede pladser i ordningen (den eksisterende Red.). Derfor er det uforst\u00e5eligt, at regeringen har s\u00e5 travlt med at placere endnu flere mursten ved vores strande<\/em>.<\/p>\nMen feks. borgmester Mogens Gade<\/em> (V) i Jammerbugt Kommune, hvor sommerhusturismen spiller en relativ stor rolle, er ikke uventet begejstret for den del af udspillet, som l\u00e6gger op til p\u00e5 landsplan at udl\u00e6gge 2.500 flere grunde til nye sommerhuse indenfor de 3 km fra kysten.<\/p>\nVesterhavet. Foto Peter Leth, Wikimedia Commons<\/figcaption><\/figure>\n17-\u00e5rige bilister<\/strong> \nEt af de forslag i udspillet, som har vakt st\u00f8rst offentlig debat, er at give 17-\u00e5rige mulighed for at k\u00f8re bil uden ledsager til og fra deres arbejdsplads, skole, l\u00e6replads og fritidsaktiviteter fra kl. 5 til 20 \u2013 \u201dinden for n\u00e6rmere rammer<\/em>\u201d. Hvad det er for nogle rammer, udspillet taler om her, fremg\u00e5r ikke. M\u00e5ske er det nogle geografiske rammer, som kun omfatter nogle udvalgte dele af landet.<\/p>\nBegrundelsen i udspillet er \u2013 uden at det er n\u00e6rmere dokumenteret \u2013 at \u201dmange unge i landdistrikterne foretr\u00e6kker at blive boende i deres lokalsamfund, samtidig med at de passer et studie i en st\u00f8rre by\u201d.<\/em><\/p>\nDa udspillet p\u00e5 et pressem\u00f8de blev lanceret af transportminister Morten Dahlin<\/em> (V), havde han ikke noget bud eller beregninger p\u00e5, hvor mange dr\u00e6bte og tilskadekomne det vil medf\u00f8re at give de 17-\u00e5rige muligheden for at begive sig i bil alene ud p\u00e5 landevejene. I stedet henviste han til, at \u201dvi har en historisk ansvarlig ungdom, som p\u00e5 n\u00e6rmest alle parametre opf\u00f8rer sig rigtig godt og eksemplarisk. Det her er et forslag med frihed under ansvar, og det er vi helt sikre p\u00e5, at det kan ungdommen godt forvalte\u201d<\/em>.<\/p>\nSenere har han dog oplyst, at Vejdirektoratet har estimeret, at forslaget vil koste 4 unge 17-\u00e5rige bilister livet og 33 kv\u00e6stede om \u00e5ret. \nMen hvor mange der bliver sl\u00e5et ihjel eller alvorligt kv\u00e6stede af de unge bilister, har han ikke oplyst.<\/p>\nMorten Dahlin. Minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og nordisk samarbejde. Foto ministeriet.<\/figcaption><\/figure>\nR\u00e5det for Sikker Trafik<\/em> advarer mod forslaget: \n– Trafikulykker er i forvejen noget af det, der koster flest liv blandt unge. Derfor mener vi, at det er bekymrende at indf\u00f8re regler, der vil koste endnu flere liv og alvorligt tilskadekomne \u2013 b\u00e5de blandt unge og andre i trafikken\u201d.<\/em> \nR\u00e5det tilf\u00f8jer, at \u201d Forslaget l\u00e6gger op til, at unge m\u00e5 k\u00f8re alene fra kl. 05 til kl. 20, s\u00e5 de unge ikke k\u00f8rer til og fra fest om aftenen og natten med vennerne. Men ulykker med unge i trafikken sker ogs\u00e5 i dagtimerne. Faktisk sker de fleste trafikulykker om dagen\u201d<\/em>.<\/p>\nR\u00e5det undrer sig ogs\u00e5 over forslaget i betragtning af, at man i Danmark har en officiel m\u00e5ls\u00e6tning om, at antallet af trafikdr\u00e6bte og kv\u00e6stede skal falde – mere konkret en m\u00e5ls\u00e6tning om en halvering af antallet fra 2021 til 2030.<\/p>\n17-\u00e5rige skal iflg. udspillet have mulighed for at k\u00f8re alene i trafikken. Foto @Bertil Mortensen<\/figcaption><\/figure>\nEn anden kritik af forslaget om 17-\u00e5rige bilister er, at det virker socialt sk\u00e6vt<\/em>. For hvis man foruds\u00e6tter, at for\u00e6ldrene til de 17-\u00e5rige i landdistrikterne ogs\u00e5 er n\u00f8dt til at tage en bil for at komme til deres arbejde, er det kun familier med r\u00e5d til 2 biler eller flere, som reelt kan bruge muligheden. Familier med kun \u00e9n eller slet ingen bil kan ikke nyde godt af ordningen. De sidste udg\u00f8r iflg. Danmarks Statistik et stort flertal p\u00e5 411.00 familier I landkommunerne, mens 106.000 familier her har 2 biler eller flere.<\/p>\nGenerel vurdering af udspillet<\/strong> \nHvis man ser mere generelt p\u00e5, hvordan forskellige akt\u00f8rer har reageret p\u00e5 hele udspillet og ikke kun p\u00e5 de to delelementer, der er redegjort ovenfor, har reaktionen v\u00e6ret blandet.<\/p>\nLanddistrikternes F\u00e6llesr\u00e5d<\/em>, som har Venstrepolitikeren Steffen Damsgaard som bestyrelsesformand, er meget positiv og uddeler ros til stort set alle elementer i udspillet: \u201d\u2026 et godt og omfangsrigt landdistriktsudspil, som ikke er set l\u00e6nge fra en regering<\/em>\u201d.<\/p>\nEgon Noe<\/em>, professor og leder af for Center for Landdistriktsforskning p\u00e5 Syddansk Universitet, er ikke imponeret af udspillet \u201dDet er ikke noget, som for alvor \u00e6ndrer vores visioner med landdistrikterne\u201d<\/em>, siger han til DR.<\/p>\nFra politisk hold er kritikken af udspillet bla. kommet fra Danmarksdemokraterne og SF, som begge er skuffede over det lave ambitionsniveau i udspillet.<\/p>\n
Og m\u00e5ske har kritikerne ret, hvis m\u00e5let er at vende de seneste mange \u00e5rs negative udvikling i bos\u00e6tning, besk\u00e6ftigelse, offentlig transport, uddannelse med meget mere i landdistrikterne. For her er store problemer, der vil kr\u00e6ve nogle betydeligt mere gennemgribende tiltag end udspillets.<\/p>\n
Vandringen fra land til by \u2013 ogs\u00e5 i Nordjylland<\/strong> \nEt af de st\u00f8rste problemer er afvandringen fra landdistrikterne og til byerne.<\/p>\nMedierne bringer ganske vist med j\u00e6vne mellemrum jubelhistorier om byboere, som er flyttet p\u00e5 landet og der oplever ro, harmoni, et socialt f\u00e6llesskab og meget mere. P\u00e5 baggrund af de historier kunne man forledes til at tro, nu sker en nettovandring fra byerne til landdistrikterne. \nMen det er myte. Flytningen har tv\u00e6rtimod i mange \u00e5r g\u00e5et den modsatte vej.<\/p>\n
Det har den ogs\u00e5 i Nordjylland. N\u00e5r man fokuserer p\u00e5 befolkningsudviklingen inden for hver af de nordjyske kommuner tegner der sig et klart billede: Alle kommuner – ogs\u00e5 Aalborg \u2013 oplever en afvandring fra kommunens deciderede landdistrikter. Faktisk er der p\u00e5 to \u00e5r blevet 2.580 f\u00e6rre indbyggere i disse omr\u00e5der. (Danmarks Statistik definerer landdistrikter som \u201dlandomr\u00e5der med enkeltst\u00e5ende bebyggelser samt bebyggede omr\u00e5der med under 200 indbyggere\u201d).<\/p>\n
Betegnende er det ogs\u00e5, at mens kommunernes landdistrikter bliver affolket, har stort set alle de nordjyske kommuners hovedbyer (Frederikshavn, Hobro, \u00c5rs Rebild osv.) haft en st\u00f8rre eller mindre befolkningsv\u00e6kst.<\/p>\n
Fremtiden for Nordjylland<\/strong> \nN\u00e5r man ser p\u00e5 Danmarks Statistiks prognose for fremtidens befolkningsudvikling for Nordjylland, ser det ikke positivt ud for langt st\u00f8rstedelen af de nordjyske kommuner. Som det fremg\u00e5r af kortet nedenfor forudser Danmarks Statistik en negativ v\u00e6kst i befolkningstallet i 8 af de 11 nordjyske kommuner frem til 2033. Undtagelserne er Aalborg, Rebild og Br\u00f8nderslev kommuner.<\/p>\n \nLanddistrikssudspillets konsekvenser for Nordjylland<\/strong> \nMed den befolkningsm\u00e6ssige udvikling, som er sket og sandsynligvis vil ske I Nordjylland, er det vanskeligt at forestille sig, at regeringens landdistriktsudspil med dets relativt f\u00e5 og sm\u00e5 initiativer vil f\u00e5 nogen st\u00f8rre effekt. Afvandringen fra landdistrikterne vil efter alt at d\u00f8mme forts\u00e6tte, og det forekommer ikke sandsynligt, at beboerne i de egne af landet vil opleve nogen st\u00f8rre forbedring af deres levevilk\u00e5r og erhvervsmuligheder som f\u00f8lge af regeringens udspil.<\/p>\nDet tror regeringspartierne nok heller ikke rigtigt selv p\u00e5. Udspillet skal nok snarere ses i en st\u00f8rre landspolitisk sammenh\u00e6ng. Kommunalvalget n\u00e6rmer sig, og de to store borgmesterpartier, Socialdemokratiet og Venstre, st\u00e5r mildest talt ikke godt i opinionsm\u00e5lingerne. Udspillet kan m\u00e5ske i givet fald mest gavne Venstre, som k\u00e6mper om landbefolkningens stemmer i yderomr\u00e5derne med Danmarksdemokraterne.<\/p>\n
\n——- \nHovedfoto: Foto @Bertil Mortensen<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
For nyligt offentliggjorde regeringen sit udspil om en politik for Danmarks landdistrikter. \u201dSammenh\u00e6ng og balance: Frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark\u201d. Det indeholder er r\u00e6kke forskellige forslag, men is\u00e6r to af forslagene har vakt offentlighedens interesse: Hvordan fremme turismen, og hvordan l\u00f8se de store transportproblemer, som beboerne i landdistrikterne har. Men set i et […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3526,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[3],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2024\/10\/Landsby-Siem-4-scaled.jpg?fit=2560%2C1700&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-UW","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3530"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3530"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3530\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3532,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3530\/revisions\/3532"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3526"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3530"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3530"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3530"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}