Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768
{"id":512,"date":"2019-05-23T11:48:35","date_gmt":"2019-05-23T09:48:35","guid":{"rendered":"http:\/\/netavisnord.dk\/?p=512"},"modified":"2019-05-31T07:43:21","modified_gmt":"2019-05-31T05:43:21","slug":"frederikshavn-havn-satser-stort","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/netavisnord.dk\/erhverv\/frederikshavn-havn-satser-stort\/","title":{"rendered":"Frederikshavn Havn satser stort"},"content":{"rendered":"

Frederikshavn Havn er den nord\u00f8stvendsysselske hovedstads omdrejningspunkt. Der har v\u00e6ret kriser, men havnen og byen har rejst sig igen. Nu satser byr\u00e5det og havnebestyrelsen p\u00e5 en kraftig udvidelse, der skal s\u00e6tte havnen p\u00e5 det internationale s\u00f8kort. Men kan udvidelsen ske p\u00e5 en milj\u00f8m\u00e6ssig forsvarlig m\u00e5de? Og vil der blive plads til boliger p\u00e5 den nye del af havnen?<\/strong><\/em><\/p>\n

Det maritime udviklingsspor har alle dag v\u00e6ret en central del af Frederikshavns DNA. Gik det godt for virksomhederne p\u00e5 havnen, gik det godt for Frederikshavn.<\/p>\n

I slutningen af 90\u2019erne trak der us\u00e6dvanligt tunge skyer op over Frederikshavn Havn og dermed kommunen. Det toldfrie salg stoppede. Fiskerihavnen var n\u00e6sten tom. Og v\u00e6rst af alt: Danyard lukkede, og \u00d8rskov Skibsv\u00e6rft neddroslede og blev reduceret til et reparationsv\u00e6rft med et par hundrede ansatte.<\/p>\n

I dag 20 \u00e5r senere er der aktivitet p\u00e5 Frederikshavn Havn som aldrig f\u00f8r. Over 100 selskaber har deres domicil p\u00e5 havnen, og antallet af jobs med tilknytning til Frederikshavn Havn ligger i st\u00f8rrelsesordenen ca. 5500. I de gode gamle dage f\u00f8r v\u00e6rftslukningerne l\u00e5 antallet p\u00e5 ca. 3000.<\/p>\n

I konsekvens af den stigende aktivitet har byr\u00e5det i Frederikshavn og Frederikshavn Havn, som er kommunalt ejet, iv\u00e6rksat en udvidelse over 2 etaper.<\/p>\n

\"\"
Foto Frederikshavn Havn<\/figcaption><\/figure>\n

F\u00f8rste etape<\/strong>
\nF\u00f8rste etape er t\u00e6t p\u00e5 at v\u00e6re i havn, og den indeb\u00e6rer 600 m ny kaj, 30000 m2 kajanl\u00e6g og 300000 m2 baglandsareal.<\/p>\n

Mikkel Seedorf S\u00f8rensen, havnedirekt\u00f8r, siger:
\n– Byr\u00e5dets og havnebestyrelsens beslutning om en havneudvidelse var rigtigt set. Vi kan allerede nu melde alt udsolgt p\u00e5 etape 1, og vi er i fuld gang med etape 2, som skal l\u00e6gge 400 m ny kaj og 170000 m2 ekstra baglandsareal til det best\u00e5ende.<\/em><\/p>\n

– Hvad er det for virksomheder, der har lagt billet ind p\u00e5 de nye baglandsarealer?
\nDen st\u00f8rste virksomhed er den amerikanske MARS ( Modern American Recycling Services), som har valgt at l\u00e6gge en ophugningsafdeling p\u00e5 Frederikshavn Havn. Firmaet har omfattende erfaring med at ophugge f.eks. boreplatforme p\u00e5 en milj\u00f8m\u00e6ssig forsvarlig m\u00e5de. MARS har st\u00e5et for ophugningen af 90% af de udtjente boreplatforme i Den Mexicanske Golf, og deres behov for arbejdskraft p\u00e5 Frederikshavn Havn vil v\u00e6re 200-250 ansatte. Sammen med Erhvervshus Nord er der nu sat et efteruddannelsesprogram i s\u00f8en for ledige i Frederikshavn og omegn<\/em>.<\/p>\n

Derudover har Stena Oil besluttet at bygge et antal olietanke p\u00e5 havnen, og de ventes f\u00e6rdige n\u00e6ste \u00e5r. Endelig har Orskov Yard besluttet at udvide deres dokfaciliteter. Andre firmaer har ogs\u00e5 booket arealer til lagre p\u00e5 de nye baglandsarealer.<\/em><\/p>\n

– Hvordan sikrer I jer, at f.eks. ophugningen af boreplatforme sker p\u00e5 en milj\u00f8m\u00e6ssig forsvarlig m\u00e5de?
\n– Der har v\u00e6ret en del debat om det s\u00e5kaldte NORM-affald, som er et radioaktivt stof, der udledes i forbindelse med ophugningen. Der er en lovgivning p\u00e5 plads i Danmark, hvor 8 lagre kan modtage NORM-affald, som ligger over gr\u00e6nsev\u00e6rdierne. Derudover er MARS kendt for at tage de maksimale milj\u00f8hensyn, n\u00e5r de arbejder med boreplatforme og andet ophugningsmateriale. De l\u00e6gger formentlig ikke en virksomhed i Danmark, som har verdens skrappeste milj\u00f8krav, hvis de ikke er sindet at yde deres ypperste for at leve op til milj\u00f8kravene.<\/em><\/p>\n

Ops\u00e6tningen af vindm\u00f8ller p\u00e5 molen glippede<\/strong>
\n– Da byr\u00e5det i sin tid s\u00e5 de f\u00f8rte skitser til udbygningen af havnen, indgik der som en del af finansieringen ops\u00e6tningen af 7 vindm\u00f8ller p\u00e5 den nye mole. De var en del af finansieringen. Hvor er de blevet af?
\n– Det er rigtigt. Vi tog kontakt til Dong og Wattenfall og fik regnet p\u00e5 projektet, og det viste sig ikke at v\u00e6re s\u00e5 gunstig en investering som f\u00f8rst antaget, hvortil kommer, at vi formentlig kunne im\u00f8dese en del indvendinger fra frederikshavnerne mod m\u00f8llerne. S\u00e5 vi valgte at skippe dem, selv om det gr\u00f8nne er en v\u00e6sentlig del af Frederikshavn Havns strategi.<\/em><\/p>\n

\"\"
Foto Frederikshavn Havn<\/figcaption><\/figure>\n

Nej tak til boliger<\/strong>
\n– Andre havnebyer udvikler deres havne ved at tillade boliger p\u00e5 havnen, som med den beliggenhed er attraktive for et betalingsdygtigt segment.
\n– Det kommer ikke til at ske her. Frederikshavn Kommune har en meget fast strategi, der siger, at havnen er en erhvervshavn, og at boliger ikke er velkomne. Al erfaring viser, at kommer det til en konflikt mellem erhverv og bolig \u2013 f.eks. p\u00e5 grund af st\u00f8jgener \u2013 s\u00e5 taber erhvervene. Og den risiko vil vi ikke l\u00f8be, siger Mikkel Seedorf S\u00f8rensen.<\/em><\/p>\n

Havne i konkurrence<\/strong>
\n– N\u00e5r man som udenforst\u00e5ende iagttager ser p\u00e5 regionens havne, s\u00e5 vil man kunne konstatere, at Frederikshavn Havn ikke er den eneste havn, der udvider. Ogs\u00e5 Hanstholm, Hirtshals og Skagen er i gang med eller planl\u00e6gger havneudvidelser. Er du ikke bekymret for, at havnene under et kommer til at lide af volumensyge, og at nogle af investeringerne ikke vil kunne forrente sig?
\n– Jeg skal ikke kloge mig p\u00e5 de andre havne. Jeg kender ikke deres forretningsplaner og kun i overfladisk grad deres strategier. For Frederikshavn Havns vedkommende er der tale om et gennemarbejdet og gennemanalyseret udvidelsesprojekt, som indtil nu har vist sig holdbart.<\/em><\/p>\n

– Findes der et regionalt forum, hvor havnene m\u00f8des, og hvor man evt. kunne koordinere havneplanerne?
\n– Nej. Vi er konkurrenter og holder kortene t\u00e6t ind til kroppen. Vi taler om meget tunge investeringer, som kr\u00e6ver, at der er vandt\u00e6tte skotter mellem vores \u00f8konomisk strategiske overvejelser og s\u00e5 offentligheden. Vi fort\u00e6ller ikke hinanden, hvad vi g\u00e5r og t\u00e6nker<\/em>.<\/p>\n

\"\"
Status 9. maj 2019. Frederikshavn Havn<\/figcaption><\/figure>\n

Fra v\u00e6rftsby til v\u00e6rtsby \u2013 og tilbage igen: 3. etape<\/strong>
\nI Frederikshavn er der stor optimisme omkring havnen og dens udvidelse. Og der er, som interviewet med Mikkel Seedorf S\u00f8rensen viser, noget at have optimismen i. Frederikshavn har v\u00e6ret igennem flere op \u2013 og nedture, men for \u00f8jeblikket bl\u00e6ser der gunstige vinde. H\u00f8jkonjunkturen er ogs\u00e5 kommet til landets nordligste kommune. Og selv om byen, da den n\u00e6sten gik i sort i forbindelse med v\u00e6rftslukningerne i slutningen af forrige \u00e5rhundrede, fors\u00f8gte at genopfinde sig selv ved at lancere et nyt slogan for byen: Fra v\u00e6rftsby til v\u00e6rtsby, s\u00e5 tilsiger en n\u00f8gtern konstatering, at der stadig er liv i havnen. S\u00e5 meget liv, at Mikkel Seedorf S\u00f8rensen kan l\u00f8fte sl\u00f8ret for, at havnebestyrelsen i \u00f8jeblikket g\u00f8r sig tanker om en etape 3 for havneudvidelsen.<\/p>\n

– Den er endnu p\u00e5 ideplanet. Vi er i f\u00e6rd med at udvikle et katalog af muligheder for en tredje udvidelse. Bl.a. kunne vi godt t\u00e6nke os at f\u00e5 trukket endnu flere recyclingvirksomheder til byen. I det hele taget vil vi gerne g\u00f8re Frederikshavn Havn til et Mekka for iv\u00e6rks\u00e6ttere, der t\u00e6nker i gr\u00f8nne, milj\u00f8rigtige recyclingbaner,<\/em> slutter Mikkel Seedorf S\u00f8rensen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Frederikshavn Havn er den nord\u00f8stvendsysselske hovedstads omdrejningspunkt. Der har v\u00e6ret kriser, men havnen og byen har rejst sig igen. Nu satser byr\u00e5det og havnebestyrelsen p\u00e5 en kraftig udvidelse, der skal s\u00e6tte havnen p\u00e5 det internationale s\u00f8kort. Men kan udvidelsen ske p\u00e5 en milj\u00f8m\u00e6ssig forsvarlig m\u00e5de? Og vil der blive plads til boliger p\u00e5 den nye […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":508,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[20],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2019\/05\/Frederikshavn-1.jpg?fit=5472%2C3078&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-8g","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/512"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=512"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/512\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":513,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/512\/revisions\/513"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/508"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=512"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=512"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=512"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}