Foto Christoffer Askman, Havarikommissionen for Vejtrafik<\/figcaption><\/figure>\nFart dr\u00e6ber<\/strong> \nMen den helt afg\u00f8rende faktor for trafikulykkernes antal og for hvor alvorlige konsekvenser, ulykker f\u00e5r for de ramte personer, er farten. Det understreger alle eksperter p\u00e5 omr\u00e5det. \nF.eks. er der if\u00f8lge Rigspolitiet \u201den klar sammenh\u00e6ng mellem farten p\u00e5 vejene og antallet af dr\u00e6bte og tilskadekomne. For h\u00f8j hastighed vurderes til at v\u00e6re den hyppigste \u00e5rsag til f\u00e6rdselsulykker med alvorligt tilskadekomne og d\u00f8dsfald\u201d<\/em>. \nHarry Lahrmann<\/em>, trafikforsker p\u00e5 Aalborg Universitet, er enig i Rigspolitiets vurdering af sammenh\u00e6ngen mellem fart og antal ulykker: \u201dForskningen viser entydigt, at hvis hastighedsgr\u00e6nserne s\u00e6ttes op, s\u00e5 g\u00e5r antallet af kv\u00e6stede og dr\u00e6bte ogs\u00e5 op\u201d<\/em>, siger han til Jyllandsposten.<\/p>\nMen at s\u00e6tte hastighedsgr\u00e6nserne op er netop det, som borgerlige regeringer \u2013 undertiden med st\u00f8tte fra Socialdemokratiet – har gjort ved flere lejligheder de seneste \u00e5r.<\/p>\n
Politikere: Farten skal op! Eksempel 1<\/strong> \nI 2017 vedtog VLAK-regeringen sammen med DF som en del af en finanslovsaftale for 2018 at h\u00e6ve den tilladte hastighed p\u00e5 udvalgte landevejs- og motorvejsstr\u00e6kninger fra henholdsvis 80 km til 90 km og 110 km til 130. Selvom Socialdemokratiet og SF ikke var med i finanslovsaftalen, var begge partier \u00e5bne for den for\u00f8gelse af hastighedsgr\u00e6nserne. \nAftalen blev i starten af 2018 suppleret med en aftale om at \u201dopgradere\u201d andre, udvalgte motorvejsstr\u00e6kninger til 120 km.<\/p>\nN\u00e5r der samtidigt med h\u00e6vningen af hastighedsgr\u00e6nserne blev afsat omkring 90 millioner til bla. s\u00e5kaldte rumleriller og tydelig skiltning p\u00e5 de udvalgte landevejsstr\u00e6kninger, mente den dav\u00e6rende transportminister, Ole Birk Olesen<\/em> (LA), at forslaget ikke gik p\u00e5 kompromis med trafiksikkerheden.<\/p>\nDet opponerede trafikforsker Harry Lahrmann<\/em> imod i et h\u00f8ringssvar til Folketingets Transport-, Bygnings, og Boligudvalg. Han henviste til fortilf\u00e6lde og pegede bla. p\u00e5, at da hastighedsgr\u00e6nserne i 2004 blev sat op p\u00e5 til 130 km p\u00e5 halvdelen af motorvejene, steg antallet af dr\u00e6bte og kv\u00e6stede med 37 %. Samme tendens viste sig, da man 2011-14 som led i et fors\u00f8g satte hastighedsgr\u00e6nserne op fra 80 km til 90 km p\u00e5 100 km landevej. Her steg blev antallet af personskader p\u00e5 de udvalgte vejstr\u00e6kninger til 88 mod forventede 60. \nOg stigningen i ulykkesfrekvensen skete, selvom man ogs\u00e5 dengang opgraderede str\u00e6kningerne sikkerhedsm\u00e6ssigt.<\/p>\nFoto, R\u00e5det for Sikker Trafik<\/figcaption><\/figure>\nPolitikere: Farten skal op! Eksempel 2<\/strong> \nMen 2017-aftalen er ikke det eneste eksempel p\u00e5, at politikerne gerne vil have farten op. I for\u00e5ret 2019 fremsatte VLAK-regeringen et forslag om s\u00e6tte hastighedsgr\u00e6nsen op fra 70 km til 80 km for lastbiler og lettere vogntog (trailere, campingvogne o.l.) udenfor t\u00e6ttere bebyggede omr\u00e5der og p\u00e5 motortrafikveje.<\/p>\nDav\u00e6rende transportminister Ole Birk Olesens<\/em> (LA) hovedbegrundelse for forslaget var, at der ville v\u00e6re en erhvervs\u00f8konomisk gevinst p\u00e5 560 mio \u00e5rligt pga. en forventet \u00f8get mobilitet. Trafiksikkerhedsm\u00e6ssigt ville der if\u00f8lge ministeren desuden v\u00e6re en fordel i at mindske den s\u00e5kaldte hastighedsspredning p\u00e5 landevejene mellem forskellige typer af motork\u00f8ret\u00f8jer.<\/p>\nLoven kritiseres skarpt fra forskellige sider. Den mest udf\u00f8rlige kritik kommer fra R\u00e5det for Sikker Trafik,<\/em> som i en h\u00f8ringssvar til Transportministeriet skriver. \u201dDet er et uomtvisteligt faktum, at \u00f8get hastighed \u00f8ger ulykkesrisikoen, og det g\u00e6lder i s\u00e6rlig grad for tunge k\u00f8ret\u00f8jer, som i kraft af deres st\u00f8rrelse og v\u00e6gt har d\u00e5rligere mulighed for undvigeman\u00f8vrer i en kritisk situation og betydelig l\u00e6ngere standsel\u00e6ngder end eksempelvis personbiler\u201d.<\/em><\/p>\nKonkret peger R\u00e5det p\u00e5: \n– der er i den p\u00e5st\u00e5ede samfunds\u00f8konomiske gevinst p\u00e5 560 mio ikke taget h\u00f8jde for, at en h\u00f8jere fart kan betyde h\u00f8jere og ikke lavere<\/em> samfunds\u00f8konomiske omkostninger: En trafikdr\u00e6bt koster i snit samfundet ca. 34,5 mio kr., en alvorlig tilskadekommen 5,3 mio kr. og en lettere tilskadekommen ca. 675.000 kr. \u201dHvis bare \u00e9n person bliver dr\u00e6bt som f\u00f8lge af, at hastigheden h\u00e6ves, koster det samfundet over 30 mio kr.\u201d<\/em> \n– landevejene udenfor de t\u00e6ttere bebyggede omr\u00e5der er i forvejen de farligste veje, idet 2 ud af 3 d\u00f8dsulykker i trafikken sker her \n– ulykker med netop tunge k\u00f8ret\u00f8jer har meget alvorlige konsekvenser for de implicerede \n– antallet af dr\u00e6bte i trafikulykker med tunge k\u00f8ret\u00f8jer er steget voldsomt fra 2015 til 2017 \n– reelt betyder en forh\u00f8jelse fra 70 km til 80 km, at den tolerancegr\u00e6nse (+10 % + 3 km), som politiet anl\u00e6gger ved hastighedsm\u00e5linger, betyder, at en lastbil skal k\u00f8re over 92 km for at f\u00e5 en fartb\u00f8de. \n– \u00f8get fart giver endnu mere utryghed for de omkring 700.000 mennesker i landdistrikterne, som bor n\u00e6r eller ved en landevej.<\/p>\nKritikken fra eksperterne gjorde dog tilsyneladende ikke indtryk p\u00e5 flertallet af politikerne p\u00e5 Christiansborg. Forslaget blev vedtaget med regeringspartiernes, DF\u2019s og Socialdemokratiets stemmer. De \u00f8vrige partier stemte imod.<\/p>\n
Det slutter ikke her. Skrotning af 20 fotovogne<\/strong> \nMen politikernes vilje til at udfordre trafiksikkerheden stopper ikke ved at h\u00e6ve hastighedsgr\u00e6nserne. I de sidste par \u00e5r har de arbejdet med andre tiltag, som if\u00f8lge trafikeksperter mindsker trafiksikkerheden.<\/p>\nI efter\u00e5ret 2018 blev 20 ud af de eksisterende mobile 100 fotovogne<\/em> skrottet p\u00e5 foranledning af de bl\u00e5 partier og bakket op af Socialdemokratiet. De er blevet erstattet af 20 permanente \u201dst\u00e6rekasser<\/em>\u201d- heraf 3 i Nordjylland -, hvor bilisterne ved skilte bliver advaret om, at der er fartkontrol forude. \nSocialdemokratiets dav\u00e6rende transportordf\u00f8rer, Rasmus Prehn,<\/em> var endda klar til at g\u00e5 et skridt videre og udfase fotovognene fuldst\u00e6ndigt og erstatte dem med st\u00e6rekasser. \nMen problemet med st\u00e6rekasserne er if\u00f8lge flere forskere, at de fleste bilister, der k\u00f8rer for st\u00e6rkt, nok s\u00e6tter farten ned, n\u00e5r de m\u00f8der en st\u00e6rekasse, men s\u00e6tter den op igen, n\u00e5r bilen har passeret.<\/p>\nAt forskerne sandsynligvis har ret, underbygges af et eksempel fra i \u00e5r fra en af de vejstr\u00e6kninger i Nordjylland, hvor der er opstillet en st\u00e6rekasse. Her blev der af st\u00e6rekassen i l\u00f8bet af seks eftermiddagstimer \u201dkun\u201d registreret 13 fartsyndere. Men en fotovogn placeret blot 3 km efter st\u00e6rekassen, fik fanget hele 122 fartsyndere.<\/p>\nFoto. R\u00e5det for Sikker Trafik<\/figcaption><\/figure>\nAt fotovognene er popul\u00e6re \u2013 m\u00e5ske bortset fra de bilister, som k\u00f8rer for hurtigt \u2013 kan ses af politiets tal for lokale beboeres eftersp\u00f8rgsel efter at f\u00e5 fotovognene til deres lokalomr\u00e5de. Det beder tusindvis af danskere om hvert \u00e5r.<\/p>\n
K\u00f8rekort til 16-\u00e5rige p\u00e5 45 km-knallert<\/strong> \nI for\u00e5ret barslede VLAK-regeringen med et andet forslag \u2013 st\u00f8ttet af Socialdemokratiet og DF \u2013 som g\u00e5r ud over trafiksikkerheden: En neds\u00e6ttelse af aldersgr\u00e6nsen til 16 \u00e5r for at tage k\u00f8rekort til de hurtige 45-knallerter. Forslaget n\u00e5ede dog ikke blive vedtaget inden folketingsvalget.<\/p>\nForslaget blev kritiseret af mange organisationer, og ogs\u00e5 skarpt kritiseret af politiet, som vurderede, at en neds\u00e6ttelse af aldersgr\u00e6nsen ville medf\u00f8re en markant stigning af dr\u00e6bte og alvorligt tilskadekomne. Men kritikken vandt ikke genklang hos flertallet af Folketingets partier.<\/p>\n
El-l\u00f8behjul p\u00e5 cykelstier<\/strong> \nFra januar i \u00e5r og i en fors\u00f8gsperiode p\u00e5 to \u00e5r har et enigt Folketing givet mulighed for at k\u00f8re p\u00e5 el-l\u00f8behjul og el-skateboards p\u00e5 cykelstierne. Hovedbegrundelserne har v\u00e6ret, at det vil forbedre milj\u00f8et og mindske tr\u00e6ngslen p\u00e5 vejene i takt med, at flere og flere ville benytte el-l\u00f8behjulene som erstatning for deres bilk\u00f8rsel.<\/p>\nFoto Kristoffer Trolle. Wikimedia Commons<\/figcaption><\/figure>\nDet kommer nok ikke som den store overraskelse for l\u00e6serne af denne artikel, at ogs\u00e5 i denne sag er politikerne overbeviste om, at de er klogere end trafikeksperterne. R\u00e5det for Sikker Trafik<\/em> forventede et st\u00f8rre antal ulykker, n\u00e5r der kommer flere k\u00f8ret\u00f8jer med forskellig hastighed p\u00e5 cykelstierne. R\u00e5det var ikke alene: Ogs\u00e5 Rigspolitiet, Havarikommissionen for Vejtrafik, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Vognmandsbranchen<\/em> og Cyklistforbundet<\/em> advarede mod risikoen for flere ulykker.<\/p>\nMen bekymringerne prellede af p\u00e5 samtlige Folketingets partier.<\/p>\n
Det ser ud til, at kritikerne har f\u00e5et ret. Region Hovedstaden rapporterer om over 100 ulykker i byen i det halve \u00e5r, ordningen har fungeret. Og forsikringsselskaberne modtager stribevis af anmeldelser om ulykker p\u00e5 el-l\u00f8behjul.<\/p>\n
Et flertal af politikerne i Aalborg Byr\u00e5d<\/em> vil ikke st\u00e5 tilbage for K\u00f8benhavn, Aarhus og Odense, som alle har tilladt delel\u00f8behjul og lavet aftaler med forskellige firmaer om at levere dem. Byr\u00e5det vedtog for kort tid siden, at der skal indg\u00e5s en aftale med en leverand\u00f8r om en 2-\u00e5rig fors\u00f8gsordning med el-l\u00f8behjul som deleordning. \nIkke alle partier i Byr\u00e5det var dog begejstrerede for initiativet. Konservative, Enhedslisten, Radikale og Dansk Folkeparti stemte imod.<\/p>\nFoto. R\u00e5det for Sikker Trafik<\/figcaption><\/figure>\nHvad driver politikerne?<\/strong> \nDet er sv\u00e6rt at forklare, hvorfor s\u00e5 mange politikere tilsides\u00e6tter eksperternes vurderinger og advarsler i s\u00e5 alvorlige sager som menneskers liv og f\u00f8rlighed.<\/p>\nForst\u00e5r de simpelthen ikke, hvad det er, eksperterne siger? Eller mener de, at de er klogere end eksperterne \u2013 som statsminister Anders Fogh formulerede det det i sin nyt\u00e5rstale 2002: \u201dVi beh\u00f8ver ikke eksperter og smagsdommere til at bestemme p\u00e5 vore vegne\u201d? Eller er de bange for bilisterne, som jo ogs\u00e5 er v\u00e6lgere?<\/p>\n
Det rigtige svar er nok, at det er en kombination af alle forklaringer.<\/p>\n
Infoboks om trafikpolitiske tiltag<\/div>
\n
1) K\u00f8rekort til 17-\u00e5rige.Tre-\u00e5rig fors\u00f8gsordning, som tr\u00e5dte i kraft i januar 2017. Fremsat af dav\u00e6rende V-regering i 2016. Vedtaget med alle partiers stemme bortset fra Enhedslistens.<\/p>\n
2) H\u00e6vning af den tilladte hastighed fra henholdsvis 80 km til 90 km og 110 km til 130 p\u00e5 udvalgte landevejs- og motorvejsstr\u00e6kninger. Tiltaget er en del af VLAK-regeringens finanslovsaftale med DF for finans\u00e5ret 2018, og st\u00f8ttes af SD og SF.<\/p>\n
3) Skrotning af 20 fotovogne, der erstattes af 20 st\u00e6rekasser. Et forslag fra VLAK-regeringen i 2018, som st\u00f8ttes af Socialdemokratiet og SF<\/p>\n
4) El-l\u00f8behjul o.l. med k\u00f8rsel p\u00e5 cykelstier tillades fra januar 2019. Fors\u00f8gsperiode p\u00e5 to \u00e5r. Forslaget frems\u00e6ttes af dav\u00e6rende transportminister Ole Birk Olesen (LA) i 2018 og blev st\u00f8ttet af samtlige andre partier.<\/p>\n
5) Neds\u00e6ttelse af aldersgr\u00e6nsen fra 18 \u00e5r til 16 \u00e5r for k\u00f8rekort til \u201dstor knallert\u201d (m\u00e5 k\u00f8re 45 km mod de \u201dsm\u00e5 knallerters\u201d normale 30 km). Forslaget frems\u00e6ttes af VLAK-regeringen april 2019 og st\u00f8ttes af DF og Socialdemokratiet, men n\u00e5r ikke at blive vedtaget inden valget.<\/p>\n
6) Forh\u00f8jelse af hastighedsgr\u00e6nsen fra 70 km til 80 km for lastbiler og vogntog (trailere, campingvogne) udenfor t\u00e6ttere bebyggede omr\u00e5der og p\u00e5 motortrafikveje. Lovforslag fra VLAK-regeringen vedtages april 2019 med regeringspartiernes, DF\u2019s og Socialdemokratiets stemmer. <\/div><\/div>\n
Topfoto Christoffer Askman, Havarikommissionen for Vejtrafik<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Trafiksikkerheden er under pres. Antallet af trafikulykker falder ikke mere, men stiger derimod. Alligevel har et folketingsflertal i de seneste \u00e5r vedtaget en r\u00e6kke love, som alt andet lige \u00f8ger antallet af dr\u00e6bte og tilskadekomne i trafikken. Det er nok ikke for meget at sige, at de samme Christiansborg-politikere spiller hasard med trafikanternes liv og […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":785,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[3],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2019\/11\/Fartulykker-1.-Foto-Christoffer-Askman-Havarikommissionen-for-Vejtrafik.jpg?fit=2000%2C1333&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-cO","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/794"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=794"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/794\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":795,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/794\/revisions\/795"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/785"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=794"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=794"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=794"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}