Warning : Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54
Warning : Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:0) in /var/www/netavisnord.dk/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1768
{"id":950,"date":"2020-02-10T09:26:05","date_gmt":"2020-02-10T08:26:05","guid":{"rendered":"http:\/\/netavisnord.dk\/?p=950"},"modified":"2020-02-21T09:14:12","modified_gmt":"2020-02-21T08:14:12","slug":"kommunalreformens-foelger","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/netavisnord.dk\/politik\/kommunalreformens-foelger\/","title":{"rendered":"Kommunalreformens f\u00f8lger"},"content":{"rendered":"L<\/strong>u<\/em>kningen af flere l\u00e6gevagter i Nordjylland har bragt nogle sind i kog. Borgmestre, byr\u00e5d og borgere kritiserer Regionsr\u00e5dsflertallet og dets formand for centralisme. Men en tilsvarende centralisering er ogs\u00e5 foreg\u00e5et i de nye storkommuner siden kommunalreformen i 2007, og Netavisnord stiller her skarpt p\u00e5 Frederikshavn Kommune, hvor den tidligere Skagen Kommune og den tidligere S\u00e6by Kommune blev smeltet sammen med det noget st\u00f8rre Frederikshavn.<\/strong><\/em><\/p>\nMed lukningen af l\u00e6gevagten i Brovst, Skagen og Fars\u00f8 pr. 1 marts er der p\u00e5 ny skabt grobund for kritik af den kommunal \u2013 og regionalreform, der s\u00e5 dagens lys i 2007. Et er, at de borgere i de tre byer, der har behov for at konsultere en l\u00e6ge uden for normal \u00e5bningstid, f\u00e5r forringet servicen. Det er i sig selv alvorligt nok og udtryk for en yderligere centralisering, vil kritikerne sige.<\/p>\n
Noget andet er, at m\u00e5den, hvorp\u00e5 beslutningen blev truffet, har v\u00e6ret genstand for en udbredt undren og harme. Hvordan kan det g\u00e5 til, at et regionsr\u00e5d v\u00e6lger at tr\u00e6ffe en s\u00e5 afg\u00f8rende forringelse af den offentlige velf\u00e6rd, uden at offentligheden og borgerne har haft mulighed for at g\u00f8re indsigelser og debattere forslaget? Processen minder mest af alt om den m\u00e5de at tr\u00e6ffe beslutninger p\u00e5, som var s\u00e5 karakteristisk for Enev\u00e6lden. Her foregik alt i hemmelighed, og borgerne havde ikke noget forum for debat af politiske sp\u00f8rgsm\u00e5l. \nRegionsr\u00e5dets flertal og dets formand, Ulla Astman<\/em>, skylder i den grad offentligheden en fyldestg\u00f8rende forklaring p\u00e5, at en s\u00e5 vigtig afg\u00f8relse tr\u00e6ffes hen over hovedet og bag om ryggen p\u00e5 de borgere og lokale politikere, den vedr\u00f8rer.<\/p>\nRegionsr\u00e5dsformand Ulla Astman. Foto Line Bloch Klostergaard<\/figcaption><\/figure>\nCentralisering s\u00e5vel regionalt som lokalt<\/strong> \nMan kan imidlertid konstatere, at den centralisering p\u00e5 regionalt plan, der er sket siden 2007 (prim\u00e6rt sundhedsv\u00e6senet), tilsyneladende ogs\u00e5 i en vis udtr\u00e6kning har gjort sig g\u00e6ldende p\u00e5 kommuneniveau. De samme borgmestre og byr\u00e5d, som nu kritiserer Regionsr\u00e5dets flertal, har efter nogles opfattelse ikke holdt sig tilbage, n\u00e5r det har handlet om at centralisere den offentlige service i de nye storkommuner.<\/p>\nMed kommunalreformen i 2007 blev Nord\u00f8stvendsyssel fra Skagen i nord til Voers\u00e5 i syd een kommune, som geografisk str\u00e6kker sig over 70 km, hvilket i sig selv kan v\u00e6re noget af en udfordring at favne. Dertil kommer, at den nye storkommune ogs\u00e5 erhvervsm\u00e6ssigt, mentalt og kulturelt sp\u00e6nder vidt. \nSkagen<\/strong> med landets st\u00f8rste fiskerihavn og en turisme, som i attraktionsv\u00e6rdi kun overg\u00e5s af Tivoli. \nFrederikshavn<\/strong> – den gamle arbejderby med stolte traditioner inden for den maritime sektor, men hvor v\u00e6rfts\u2013 og fiskeindustrien samt f\u00e6rgerne i \u00e5revis har lidt under tilbagegang, hvilket har betydet, at byen har m\u00e5ttet genopfinde sig selv under delvist nye overskrifter som f.eks. \u201dFra v\u00e6rftsby til v\u00e6rtsby\u201d og \u201dEnergiby\u201d. \nOg S\u00e6by<\/strong>, som i udstr\u00e6kning var en af landets st\u00f8rste kommune f\u00f8r kommunalreformen pga. en dominerende landbrugssektor og dertil knyttede erhverv.<\/p>\nFoto Wikimedia Commons<\/figcaption><\/figure>\nS\u00e6bynitternes og skagboernes bekymringer<\/strong> \nKommunalreformen blev vedtaget med et sn\u00e6vert borgerligt folketingsflertal, mens venstrefl\u00f8jen og Socialdemokratiet kritiserede den for at fremme centraliseringen og sv\u00e6kke det n\u00e6re demokrati. Lokalt i Nord\u00f8stvendsyssel frygtede skagboerne og s\u00e6bynitterne, at sammensmeltningen ville bevirke, at de kommunale aktiviteter ville samle sig i den gamle Frederikshavn Kommune og efterlade Skagen og S\u00e6by som udkantsomr\u00e5der med forringet velf\u00e6rd og f\u00e6rre offentlige arbejdspladser.<\/p>\nNu, hvor storkommunen aldersm\u00e6ssigt har forladt barndoms\u00e5rene og er blevet teenager, kan det v\u00e6re p\u00e5 sin plads at g\u00f8re status. Gik det som kritikerne frygtede? Til at give et svar herp\u00e5 har Netavisnord spurgt Pia Karlsen,<\/em> indf\u00f8dt og bosiddende i Skagen og medlem af den sammenlagte storkommunes byr\u00e5d fra 2009 til 2017 for partiet Venstre og S\u00f8ren Visti Jensen<\/em> (SF), indf\u00f8dt og bosiddende i S\u00e6by og byr\u00e5dsmedlem i en \u00e5rr\u00e6kke b\u00e5de f\u00f8r og efter reformen.<\/p>\nSkagen: For lidt fleksibilitet og mindre n\u00e6rhed<\/strong> \nF\u00f8rst Pia Karlsen:<\/p>\nPia Karlsen, Skagen. Privatfoto<\/figcaption><\/figure>\n– Vurderingen af f\u00f8lgerne af kommunalreformen er n\u00f8dt til at v\u00e6re nuanceret\u201d, <\/em>siger Pia Karlsen. \u201dDer er sket store \u00e6ndringer og en centralisering, hvor nogle aktiviteter er lukket ned her i Skagen, mens andre er flyttet til Frederikshavn. Det er dog ikke n\u00f8dvendigvis alene kommunalreformens skyld. I Skagen var der tidligere 3 folkeskoler, i dag er der en. Det er en konsekvens af det faldende b\u00f8rnetal. Til geng\u00e6ld er det en f\u00f8lge af kommunalreformen, at elever i Skagen i dag m\u00e5 s\u00f8ge til Frederikshavn, hvis de \u00f8nsker at g\u00e5 i 10. klasse. Tidligere kunne de vente med at rejse sydp\u00e5, til de skulle starte p\u00e5 en ungdomsuddannelse<\/em>.<\/p>\nOg det er ogs\u00e5 en konsekvens af reformen, at unge, der har vanskeligheder med at h\u00e5ndtere tilv\u00e6relsen, i dag m\u00e5 rejse til Frederikshavn for at f\u00e5 st\u00f8tte, idet Ungeenheden i dag er samlet i Frederikshavn, ligesom f.eks. ogs\u00e5 tandplejen er. Der burde v\u00e6re filialer i Skagen, s\u00e5 man kan honorere n\u00e6rhedsprincippet og dermed behovet for kendskab til den unge og dennes famili<\/em>e.<\/p>\nFra 60 til 29 folkevalgte<\/strong> \nF\u00f8r 2007 var der 60 folkevalgte i Skagen, S\u00e6by og Frederikshavn. I dag er der blot 29 byr\u00e5dsmedlemmer, n\u00e5r kommunalbestyrelsen m\u00f8des p\u00e5 R\u00e5dhuset i Frederikshavn. Det ser Pia Karlsen ikke n\u00f8dvendigvis som en demokratisk forringelse, men snarere som en effektivisering, der kan frig\u00f8re midler til velf\u00e6rd. Hun siger: \n– Kommunalreformen var en gevinst set fra en samfunds\u00f8konomisk synsvinkel, men jeg savner en st\u00f8rre fleksibilitet, der tager hensyn til de s\u00e6regne omst\u00e6ndigheder, der karakteriserer de tre tidligere selvst\u00e6ndige kommuner. Jeg er f.eks. tr\u00e6t af, at embedsv\u00e6rket og politikerne i storkommunens Plan \u2013 og milj\u00f8udvalg udsteder s\u00e5 mange dispensationer til husejere i Skagen, som \u00f8nsker at forandre og bygge til. Der er ikke den n\u00f8dvendige respekt for arkitekturen og historien i \u00d8sterby og Vesterby, og det bevirker, at det unikke bygningsm\u00e6ssige pr\u00e6g, som er s\u00e5 karakteristisk for Skagen, fortyndes. Politikerne er alt for lemf\u00e6ldige med at give byggetilladelser.<\/em><\/p>\nIkke meget liv i r\u00e5dhuset<\/strong> \n– Er der stadig liv i det gamle r\u00e5dhus i Skagen\u201d? \n– Ja, der varetages stadig borgerservicefunktioner p\u00e5 det gamle r\u00e5dhus, men hvis man er afh\u00e6ngig af offentlige ydelser og jobcenteret, m\u00e5 man p\u00e5 egen regning transportere sig til Frederikshavn. Hvis man er udl\u00e6nding og skal p\u00e5 sprogskole, er det ogs\u00e5 Frederikshavn, der kalder. P\u00e5 samme m\u00e5de er der ikke l\u00e6ngere aflastningspladser for de \u00e6ldre i Skagen.<\/em><\/p>\n– Jeg synes egentlig, du lyder ret kritisk over for kommunalreformen? \nFaglighed og havneudvidelse<\/strong> \n– Mit overordnede synspunkt er, at jeg er tilh\u00e6nger af sammenl\u00e6gningen. Den st\u00f8rre enhed gjorde det muligt at sk\u00e6re i administrationen og frigive midler til velf\u00e6rd. Det blev ogs\u00e5 muligt at l\u00f8fte fagligheden, da de tre kommuner blev sl\u00e5et sammen til en<\/em>.<\/p>\nDer er for mig ingen tvivl om, at storkommunen har flere muskler, og det ville eksempelvis aldrig v\u00e6re lykkedes for den gamle Skagen Kommune at l\u00f8fte havneudvidelsen i Skagen. Den s\u00e5 f\u00f8rst dagens lys, da den nye storkommune tr\u00e5dte til og kunne udstede de n\u00f8dvendige finansielle garantier. Vi havde ogs\u00e5 i den tidligere kommune haft sv\u00e6rt ved at l\u00f8fte den opgave, det var at omdanne den tidligere Kappelborgskole til det blomstrende kulturcenter, det er i dag med bibliotek, biograf og lokaler til en bred vifte af kulturelle aktiviteter.<\/em><\/p>\nMen jeg er kritisk over for den manglende fleksibilitet i storkommunen, og at Skagen p\u00e5 nogle omr\u00e5der bliver h\u00e6gtet af og mister kommunale arbejdspladser. One size fits not all, slutter Pia Karlsen.<\/em><\/p>\nS\u00e6by efter kommunalreformen: Mindre matador, mere professionalisme<\/strong> \nS\u00e6by og Frederikshavn har alle dage haft flere ber\u00f8ringsflader end Frederikshavn og Skagen. Afstanden mellem S\u00e6by by og Frederikshavn er ikke st\u00f8rre, end at frederikshavnere og s\u00e6bynitter i stor udstr\u00e6kning har interageret og har s\u00e5vel arbejdet som handlet hos hinanden.<\/p>\n– Dette til trods var der alligevel en vis skepsis, da det gik op for s\u00e6bynitterne, at de skulle sammenl\u00e6gges med storbroderen i nord, <\/em>fort\u00e6ller S\u00f8ren Visti Jensen. Bekymringen for at blive overruled af Frederikshavn var udbredt i starten blandt naboerne mod syd, men i dag er den n\u00e6sten forsvundet, m\u00e5ske godt hjulpet p\u00e5 vej af det forhold, at borgmesteren er s\u00e6bynit og fik et af landets h\u00f8jeste stemmetal, da v\u00e6lgerne stemte i 2017.<\/em><\/p>\nS\u00f8ren Visti Jensen, S\u00e6by. Privatfoto<\/figcaption><\/figure>\nEfter S\u00f8ren Visti Jensens opfattelse er noget af det mest positive ved kommunalreformen, at den nye kommune blev s\u00e5 stor, at sagsbehandlingen p\u00e5 alle ledder blev professionaliseret. De Matadorlignende forhold mellem den politiske, \u00f8konomiske og bureaukratiske elite, som til tider kunne pr\u00e6ge den gamle S\u00e6by Kommune, forsvandt ved kommunesammenl\u00e6gningen. \n– Habilitetsproblemerne er i dag ikke-eksisterende<\/em>, siger S\u00f8ren Visti.<\/p>\nDe sm\u00e5 bysamfund k\u00f8rt over<\/strong> \nTil geng\u00e6ld er han ret sikker p\u00e5, at de sm\u00e5 bysamfund i den gamle S\u00e6by Kommune godt kan f\u00f8le sig oversete i forl\u00e6ngelse af kommunalreformen. De havde tidligere ret kronede dage som f\u00f8lge af, at landbrugserhvervet dominerede i S\u00e6by Kommune.<\/p>\n– Det var sv\u00e6rt den gang at se forskel p\u00e5 en socialdemokrat og en venstremand\u201d, siger S\u00f8ren Visti. I storkommunen fylder andre erhverv mindst lige s\u00e5 meget om ikke mere, og derfor m\u00e5 landbruget og de sm\u00e5 bysamfund p\u00e5 banen og skaffe sig et taler\u00f8r<\/em>.<\/p>\nB\u00f8rneliv og \u00e6ldreboliger<\/strong> \nSom i Skagen har S\u00e6by ogs\u00e5 lagt ryg til institutions\u2013 og skolesammenl\u00e6gninger og lukninger i forl\u00e6ngelse af kommunalreformen, men som i Skagen ville de v\u00e6re kommet under alle omst\u00e6ndigheder som f\u00f8lge af det faldende b\u00f8rnetal, er S\u00f8ren Vistis vurdering.<\/p>\nN\u00e5r man alligevel kan h\u00f8re kritiske r\u00f8ster om b\u00f8rnelivet i S\u00e6by, s\u00e5 er de ikke s\u00e5 meget en f\u00f8lge af kommunesammenl\u00e6gningen, men snarere udtryk for den generelle kritik over for besparelser. Kommunerne er holdt i en sp\u00e6ndetr\u00f8je af staten, hvor der er loft over b\u00e5de udgifter og indt\u00e6gter – serviceloft og skattestop. Og det kan m\u00e6rkes ude i institutionerne og skolerne, siger S\u00f8ren Visti.<\/p>\n
P\u00e5 \u00e6ldreomr\u00e5det har storkommunen ogs\u00e5 m\u00e5tte nedl\u00e6gge \u00e6ldreboliger \u2013 f.eks. i Pr\u00e6stbro \u2013 og selv om de avlede en del kritik, mener S\u00f8ren Visti, at lukningen gav mening. Der var for f\u00e5 \u00e6ldre, og de fysiske forhold var for ringe. Der mangler i \u00f8vrigt ikke \u00e6ldre \u2013 eller plejeboliger i den gamle S\u00e6by Kommune, og aflastningspladser er heller ikke et problem.<\/p>\n
Havn og r\u00e5dhus<\/strong> \nDen forest\u00e5ende udvidelse af S\u00e6by Havn ville efter S\u00f8ren Vistis opfattelse ikke v\u00e6re blevet realiseret, s\u00e5fremt S\u00e6by Kommune ikke var blevet sl\u00e5et sammen med Frederikshavn og Skagen. Den var blevet en for stor mundfuld for den gamle kommune. Nu venter man blot p\u00e5 en statslig godkendelse, s\u00e5 kan arbejdet g\u00e5 i gang. \nS\u00e6by R\u00e5dhus har nydt godt af udflytningen af en del kommunale funktioner. \n– B\u00e5de hjemmeplejen og Familieafdelingen h\u00f8rer til i huset, som er fuldt af liv,<\/em> fort\u00e6ller S\u00f8ren Visti Jensen.<\/p>\n———————- \nTopfoto, Frederikshavn by \u00a9Wikimedia Commons<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Lukningen af flere l\u00e6gevagter i Nordjylland har bragt nogle sind i kog. Borgmestre, byr\u00e5d og borgere kritiserer Regionsr\u00e5dsflertallet og dets formand for centralisme. Men en tilsvarende centralisering er ogs\u00e5 foreg\u00e5et i de nye storkommuner siden kommunalreformen i 2007, og Netavisnord stiller her skarpt p\u00e5 Frederikshavn Kommune, hvor den tidligere Skagen Kommune og den tidligere S\u00e6by […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":944,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[3],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/netavisnord.dk\/wp-content\/uploads\/2020\/02\/Frederikshavn-2008.-Wikimedia-Commons.jpg?fit=3275%2C1911&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/paFNJd-fk","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/950"}],"collection":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=950"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/950\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":951,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/950\/revisions\/951"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/944"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=950"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=950"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/netavisnord.dk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=950"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}