Skagens kulturhistorie har traditionelt været forbundet med malerne. Men nu får Krøyer, Ancher, Drachmann m.fl. følgeskab af et teknisk museum, Maskinrummet. Fra en afsides beliggenhed i Vestbyen flytter Maskinrummet inden længe til en mere central og iøjnefaldende adresse på havnen. Byggeriet er i fuld gang og vil, når det står færdigt, alene i kraft af sin højde og volumen ikke være til at komme udenom. Det har skabt debat i Skagen.
Skagen er som turistby en yndet destination for såvel natur – som kulturelskere. Grenen og Skagens Odde tilbyder vandreture af en helt særegen kaliber, og fuglekiggere kan få deres hedeste drømme tilfredsstillet ved et besøg på landets nordligste punkt, hvor trækfuglene på deres rejse holder hvil.
Kunstinteresserede med hang til Skagensmalernes naturalistiske gengivelse af fiskersamfundet og dagligdagen før og efter år 1900 kan på Skagens Museum og i Anchers og Drachmanns Huse se, hvordan bl.a. Krøyer og ægteparret Ancher afbildede deres motiver og i deres arbejder under åben himmel indfangede det særlige lys i Skagen.
Maskinrummet på den nuværende placering i Vestbyen, Eget foto.

Et museum for maskinelskere
Et museum i Skagen, som i modsætning til de førnævnte har ført en noget mere anonym tilværelse, er Maskinrummet, som pt. holder til huse i ret ydmyge omgivelser i den vestlige ende af byen, men som ultimo 2025 flytter til en mere central adresse på havnen, hvor tidligere auktionshallerne lå.
Maskinrummet blev stiftet i 2020 af fisker Henning Kjeldsen og formidler maritim – og motorhistorie. Museet består af over 500 motorer, der alle har været anvendt til forskellige formål inden for søfart, landbrug og industri. Derudover vises en samling af veterankøretøjer. Ansatte og frivillige har rødder i forskellige fag: Fiskere, skibsmontører, smede, mekanikere, motor-entusiaster, hvilket måske også siger noget om Maskinrummets målgruppe.
VVM- screeningen, der viste sig ikke at være nødvendig
Planprocessen i forbindelse med etableringen af Maskinrummets placering på den nye adresse har ikke været uden bump på vejen. Midt i opførelsen af Maskinrummet ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet byggetilladelsen og krævede, at Frederikshavn Kommune genbehandlede sagen med henblik på at vurdere behovet for en VVM- redegørelse. Umiddelbart giver det god mening at foretage en VVM-undersøgelse, når den yderligere belastning af infrastrukturen, som følger med museet, tages i betragtning. Vejene og antallet af p – pladser synes ikke gearede til den nye attraktion, som vil tiltrække nye segmenter af turister i forhold til dem, der kommer for at besøge de eksisterende museer.
Frederikshavn Kommune foretog efterfølgende en screening, der viste, at en VVM-redegørelse ikke er nødvendig – på trods af, at byggeriet forventes at medføre øget trafik og støj, og at byggeriets højde og hele volumen skiller sig ud fra de omkringliggende industribygninger.
Foruden klagen over den manglende VVM er projektet også blevet udfordret af en klage over selve byggetilladelsen. Klagen gik blandt andet på placering, højde og mellemgangen mellem museets to bygninger. Også denne klage er blevet afvist.
SF: Maskinrummet indebærer såvel tradition som fornyelse
Martin Tøttrup Kelkelund, bosiddende i Skagen og byrådsmedlem for SF, er grundlæggende positiv over for museet og ser det som en videreførelse af en solid museumstradition i Skagen og som nyskabende på den måde, at det trækker nye segmenter til byen.
Han mener, at byggeriet i store træk holder sig inden for lokalplanen, og at dispensationerne, der er givet af det politiske system, hører til i småtingsafdelingen.
På et punkt er han dog forbeholden: Den gangbro, der forbinder de to bygninger, er malplaceret og forstyrrer den udsigt til havnen fra byen, som ellers er et kendemærke for Skagen.

– En del kritikere har fremhævet det bagvendte i, at byggeriet af Maskinrummet blev iværksat, før det nye plangrundlag for midtbyen ligger klar, Martin Tøtttrup Kelkelund?
– Kritikken bygger på en misforståelse. Havneområdet er ikke omfattet af midtbyplanlægningen. Havnen læner sig geografisk op af midtbyen, men falder udenfor, og der er således ikke tale om, at planlægningen kommer på bagkant af det konkrete byggeri.
Evt. trafikalt kaos må være et opmærksomhedspunkt?
Han medgiver, at der, såfremt Maskinrummet bliver et tilløbsstykke, kan opstå trafikale problemer på havneområdet.
– Det bør være et opmærksomhedspunkt, men lovgivningen er skruet sammen på den måde, at det er bygherren, der skal sørge for det nødvendige antal p- pladser, og han må have en egeninteresse i, at antallet er tilstrækkeligt.
– Hvad så med den øvrige infrastruktur? Kan det eksisterende vejnet rumme den yderligere belastning, som den nye attraktion må formodes at afstedkomme?
– Det må vi se på til den tid. Det er en kommunal opgave, og fra SF`s side er vi indstillet på at tilføre vejnettet de nødvendige ressourcer, så behovet dækkes.
Netavisnord har forsøgt at få en kommentar til nybyggeriet fra Maskinrummets ledelse, Skagens Byting, der er høringsberettiget, og fra byrådsmedlem Peter Sørensen (UP), der er Skagbo, og som i processen har været kritisk over for såvel dispensationerne fra lokalplanen som den manglende VVM. De har dog ikke ønsket at medvirke.
——
Hovedfoto: Maskinrummet på den nye havnedomicil set fra vandsiden. Eget foto.
Det er dog utroligt, at sådant et monstrum af en bygning, har fået lov til totalt at smadre havnens idyl, som har fremvist det originale fiskeri-havneidyl, med pakhuse og udsynet ud over havneområder. Utrolig mange der gæster byen, har valgt at tage ophold på overnatnings, steder der nu er placeret bag den rædsomme industribygning i mange etager. Havnen er totalt ødelagt – blot for at udstille noget gammelt jern. Det er en skændsel for byen – Så ok. der bliver mangel på trafikale muligheder som især parkering – For så holder byens gæster sig jo blot væk fra Skagen. Hvor… Læs mere »